Uchwała nr VI/39/03
UCHWAŁA NR VI/39/03
RADY MIEJSKIEJ
W SUPRAŚLU
z dnia 12 kwietnia 2003 r.
w sprawie nadania Statutu Zespołowi Szkół w Sobolewie.
Na
podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591,
z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.
1271, Nr 214, poz. 1806) oraz
art.58 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z
1996 r. Nr 67, poz. 329, Nr 106, poz.
496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz.943, z 1998 r. Nr 117, poz.
759, Nr 162, poz.1126, z 2000 r. Nr 12 poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz.
550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111,
poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz.362, Nr 141, poz. 1185, Nr
113, poz. 984, Nr 200, poz.1686) - uchwala się, co następuje :
§ 1. Nadaje
się Zespołowi Szkół w Sobolewie
Statut w brzmieniu stanowiącym
załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie
uchwały powierza się Burmistrzowi Supraśla.
§ 3. Uchwała
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Pdlaskiego.
Przewodniczący
Rady
mgr
inż. Mikołaj Ignatiuk
Załącznik do uchwały Nr
VI/39/03 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 12 kwietnia 2003 r.
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ
W
SOBOLEWIE
ROZDZIAŁ I
INFORMACJE
OGÓLNE O SZKOLE
§ 1. 1. Zespół
Szkół w Sobolewie, zwany dalej
"Zespołem", jest szkołą publiczną i
działa na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty i niniejszego statutu.
2. Siedziba
Zespołu znajduje się pod adresem:
Sobolewo 4 gmina Supraśl.
3. W skład
Zespołu Szkół w Sobolewie wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa w Sobolewie,
2) Gimnazjum w Sobolewie.
4. Organem
prowadzącym szkołę jest Gmina Supraśl, zaś organem sprawującym nadzór
pedagogiczny Kuratorium Oświaty w
Białymstoku.
5. Cykl
kształcenia w szkole podstawowej trwa 6 lat, zaś w gimnazjum - 3 lata. W
Zespole działa oddział przedszkolny.
6. Zespół Szkół w Sobolewie jest jednostką budżetową.
ROZDZIAŁ II
CELE I
ZADANIA SZKOŁY
§ 2. 1.
Zespół realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz
uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
1) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy
na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie
kształcenia,
2) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących
wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego
rozumienia świata, ludzi i siebie,
3) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych
zainteresowań,
4) znalezienie w szkole środowiska wychowawczego
sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi ( w wymiarze intelektualnym,
psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym ) w
oparciu o przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej
Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach
Dziecka przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20. 11. 1989 r.,
5) sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad
bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
2. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
1) integrację
wiedzy nauczanej przez kształcenie zintegrowane w klasach I - III, całość pracy
edukacyjno - wychowawczej w kl. IV - VI szkoły podstawowej i kl. I - III
gimnazjum, ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, ekologiczną, regionalną,
czytelniczą i medialną, filozoficzną, patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie
do życia w rodzinie,
2) oddziaływanie
wychowawcze skierowane na etykę, hierarchię wartości, personalizację życia w
rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności, oraz wpajanie zasad
kultury życia codziennego,
3) prowadzenie
kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
4) ścisłą
współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, z sądem rodzinnym,
Posterunkiem Policji w Supraślu, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w
Supraślu,
5) naukę
języka angielskiego na I, II oraz III etapie kształcenia.
3. Szkoła
dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
1) dyżury nauczycieli w budynku podczas przerw
śródlekcyjnych wg grafika wywieszonego w pokoju nauczycielskim i na korytarzach
szkolnych; dyżurujący nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem i porządkiem na
wyznaczonym odcinku,
2) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i
nadobowiązkowych,
3) organizowanie wycieczek szkolnych zgodnie z zarządzeniem
MEN z dnia 29. 09. 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez
szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz.U. MEN Nr 9, poz. 40 ),
4) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach
wychowawczych,
5) zapewnienie pobytu i opieki w świetlicy szkolnej dzieciom
z klas 0 - VI,
6) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i
higieny pracy,
7) dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego
sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
8) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego,
kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
9) promowanie zasad racjonalnego odżywiania i prowadzenie
dożywiania dzieci,
10) uwzględnianie w tygodniowym rozkładzie zajęć
dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia i różnorodności zajęć w
każdym dniu,
11) niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z
tego samego przedmiotu,
12) współpracę z ośrodkiem zdrowia w zakresie opieki
zdrowotnej, szczepień ochronnych, profilaktyki i higieny osobistej,
13) współpracę ze stomatologiem i objęcie uczniów kl. "0"
programem profilaktyki przeciw próchniczej,
14) omawianie zasad higieny osobistej i higieny okresu
dojrzewania,
15) dostarczanie informacji na temat zachowań ryzykownych i
tym samym umożliwianie świadomego wyboru,
16) reagowanie w sytuacjach rozpoznawania pierwszych prób
podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy;
organizowanie pierwszego kontaktu ze specjalistą.
4. Celem
dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości
psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc rodzicom w nawiązaniu współpracy
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Białymstoku w formie:
1) opiniowania uczniów, których rodzice zdecydowali się
skorzystać z pomocy Poradni,
2) wydawania zaleceń o odroczeniu lub przyśpieszeniu
obowiązku szkolnego, nauczaniu
indywidualnym,
3) spotkań terapeutycznych.
5. Ponadto, szkoła organizuje:
1) zajęcia
dydaktyczno - wyrównawcze i logopedyczne,
2) zajęcia
związane z wyborem kierunku dalszego kształcenia i zawodu,
3) porady,
konsultacje i warsztaty dla uczniów oraz ich rodziców.
6. Szkoła, w miarę swoich możliwości, szczególną opieką
otacza tych uczniów, którym z przyczyn losowych lub rodzinnych potrzebna jest
doraźna lub stała pomoc. Na ten cel mogą być przeznaczone środki pochodzące z darowizn lub dotacji celowych
innych instytucji.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§ 3. 1.
Organami Zespołu są: dyrektor zespołu, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i
Samorząd Uczniowski, oraz Rada Szkoły, jeśli zostanie wybrana.
2. Szczegółowe kompetencje organów szkoły:
1) Dyrektor
Zespołu jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w nim nauczycieli i
pracowników nie będących nauczycielami. Do obowiązków dyrektora należy:
a) kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej
na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków
harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego,
d) realizacja uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach
jej kompetencji stanowiących,
e) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym
szkoły,
f) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych
pracowników szkoły,
g) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników
szkoły,
h) współpraca z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
i) rozstrzyganie i negocjowanie sporów pomiędzy organami
szkoły,
j) dbanie o mienie
szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających z przepisów bhp i ppoż.,
k) okresowe informowanie Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i
Samorządu Uczniowskiego o wynikach pracy szkoły,
l) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole,
właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
m) przyjmowanie uczniów do szkoły,
n) sprawowanie nadzoru nad działalnością
administracyjno-gospodarczą szkoły,
o) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników
szkoły ustalonego w placówce porządku oraz dbałości o czystość i estetykę
szkoły,
p) wyposażanie, w miarę posiadanych środków, placówki w
środki dydaktyczne i sprzęt,
q) załatwianie wszystkich spraw osobowych pracowników
szkoły.
2) Dyrektor
Zespołu ma prawo do:
a) wstrzymania wykonania uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli jest ona sprzeczna z obowiązującymi przepisami, powiadomieniu o tym fakcie organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego,
b) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom,
c) przyjmowania uczniów spoza obwodu na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów dziecka,
d) decydowania o wewnętrznej organizacji szkoły i bieżącym jej funkcjonowaniu,
e) powierzania wyznaczonym pracownikom odpowiedzialności za sprzęt szkoły.
3) Dyrektor
Zespołu odpowiada za :
a) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania, oraz opiekę nad dziećmi,
b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem.
3. W Zespole
działa Rada Pedagogiczna. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele i wychowawcy
zatrudnieni w szkole podstawowej i w gimnazjum.
1) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) uchwalenie regulaminu swojej działalności,
b) zatwierdzanie planów pracy i regulaminów wewnętrznych,
c) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
e) ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego Zespołu
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i odznaczeń
d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3) Szczegółowe zasady działalności, obrad i sposobu dokumentowania posiedzeń Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej - załącznik nr 2
4. W Zespole
działa Samorząd Uczniowski, który ustala swój regulamin. Samorząd tworzą
wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania i działania organów samorządu
określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów.
5. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i wymaganiami
2) prawo jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania zainteresowań
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z potrzebami i w porozumieniu z dyrekcją zespołu
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu
6. W Zespole
działa reprezentacja rodziców - Rada Rodziców, której zasady tworzenia uchwala
ogół rodziców uczniów szkoły:
1) Rada Rodziców uchwala swój regulamin, który nie może być
sprzeczny ze Statutem Zespołu,
2) Rada Rodziców może występować do dyrektora i do Rady
Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich sfer życia szkolnego,
3) w celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada
Rodziców może gromadzić fundusze pochodzące z dobrowolnych wpłat rodziców lub
innych źródeł.
7. W Zespole
może być powołana Rada Szkoły, która uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych
placówki, a także:
1) uchwala statut placówki,
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego
środków specjalnych Zespołu i opiniuje plan finansowy placówki,
3) może występować do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu,
jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w nim,
4) opiniuje plan pracy Zespołu, projekty innowacji
pedagogicznych, oraz inne sprawy istotne dla Zespołu.
8. Rada
Szkoły może z własnej inicjatywy dokonać oceny sytuacji i stanu placówki, jak
również wystąpić do dyrektora, Rady Pedagogicznej lub organu prowadzącego w
sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
9. W celu
wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Szkoły może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
§ 4. 1.
Ustala się następujące zasady współdziałania pomiędzy organami Zespołu:
1) każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok
szkolny. Plany działania powinny być
uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów
przekazywane są dyrektorowi zespołu w celu ich powielenia i przekazania
kompletu każdemu organowi szkoły,
2) każdy organ Zespołu po analizie planów działania
pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów
szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając
kompetencji organu uprawnionego,
3) organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub
doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i
poglądów,
4) dyrektor zespołu zobowiązany jest do sporządzenia i
przekazania każdemu organowi "sieci kompetencyjnej organów kierujących szkołą"
opracowanej na podstawie ustaw oświatowych i niniejszego statutu,
2. Spory
pomiędzy organami rozstrzyga Komisja statutowa, w skład której wchodzi jeden
przedstawiciel każdego organu. Organy kolegialne wybierają swego
przedstawiciela do Komisji, zaś dyrektor zespołu jako organ o charakterze
jednoosobowym wyznacza swego przedstawiciela - dowolnego nauczyciela. Komisja
jest powoływana na 3 lata i wybiera ze swego grona przewodniczącego na roczną
kadencję. Komisja
statutowa wydaje swoje rozporządzenia w drodze uchwały podjętej zwykłą
większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków. Rozstrzygnięcia jej
są ostateczne. Sprawy pod obrady Komisji wnoszone są w formie pisemnej w
postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono. Organ, którego winę
Komisja ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od
ustalenia rozstrzygnięcia przez Komisję. Rozstrzygnięcie Komisji statutowej
podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA
ZESPOŁU
§ 5. Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny Zespołu opracowany przez jego dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego
planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku szkolnego. Arkusz organizacji
szkoły zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.
§ 6. 1.
Podstawową jednostką organizacyjną zespołu jest oddział.
2. Zasady
tworzenia i organizacji oddziałów określają odrębne przepisy MENiS.
3. W Zespole
jest tworzony oddział przedszkolny, realizujący program wychowania
przedszkolnego zgodny z aktualnie obowiązującą podstawą programową.
4. Oddziałem
opiekuje się nauczyciel wychowawca.
5. Dla
zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby w
ciągu całego etapu edukacyjnego oddziałem opiekował się ten sam nauczyciel
wychowawca.
6. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku dzieci i ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły:
1) śródroczną ewaluację osiągnięć uczniów, ewentualne
modyfikacje programu wychowawczego, decyzje opiekuńcze; prognozowane wyniki na koniec roku wychowawca uzgodnienia
z rodzicami uczniów,
2) ewaluacja rocznych osiągnięć uczniów w dziedzinie nauczania
i wychowania, ustalenie priorytetów działania zespołu na kolejny rok szkolny,
przyjęcie wniosków usprawniających pracę szkoły pod adresem organów kierowania
szkołą.
§ 7. Oddział
musi być podzielony na grupy na
zajęciach języka obcego, informatyki i wychowania fizycznego zgodnie z
obowiązującymi przepisami MENiS.
§ 8. 1.
Podstawową forma pracy Zespołu są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w
systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut.
3. Czas
trwania poszczególnych zajęć w klasach I - III ustala nauczyciel prowadzący
kształcenie zintegrowane.
4. Zajęcia
edukacyjne, zespoły wyrównywania wiedzy, koła zainteresowań i inne zajęcia
nadobowiązkowe prowadzone są w grupach międzyoddziałowych poza systemem
klasowo-lekcyjnym.
5. Wszystkie
zajęcia nadobowiązkowe prowadzone są zgodnie z zatwierdzonym arkuszem
organizacyjnym zespołu i w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
6. Organ prowadzący może przydzielić dodatkowe
godziny na zajęcia pozalekcyjne w wymiarze do 3 godzin na oddział.
§ 9. Zespół może przyjmować studentów szkół
wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie
pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły, a wyższą uczelnią.
§ 10. 1. Dla
uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy
rodziców /opiekunów prawnych lub organizację dojazdu z i do domu, szkoła
organizuje świetlicę.
2. Zasady
organizacji świetlicy określa jej regulamin:
1) świetlica jest placówką wewnątrzszkolną, przeznaczoną dla
sprawowania funkcji opiekuńczo-wychowawczej szkoły,
2) świetlica obejmuje opieką przede wszystkim uczniów klas 0
- III, a w razie konieczności spowodowanej nieobecnością nauczyciela,
organizuje opiekę nad uczniami klas
starszych,
3) w świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach
wychowawczych, których liczebność nie powinna przekraczać 25 osób,
4) zajęcia w świetlicy odbywają się w godz. 7,30 - 15,00
przez 5 dni w tygodniu,
5) kwalifikowania i przyjmowania uczniów do świetlicy
dokonuje się na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców/prawnych opiekunów;
6) uczniowie objęci planową opieką w świetlicy mogą ją
opuszczać samodzielnie jedynie po złożeniu pisemnego oświadczenia przez
rodziców/opiekunów prawnych.
3. Do zadań
wychowawczych świetlicy należy :
1) prowadzenie planowej pracy zmierzającej do realizacji
celów wychowawczych i opiekuńczych szkoły, właściwe zagospodarowanie czasu
wolnego oraz rozwijanie i wzbudzania zainteresowań uczniów,
2) kształtowanie umiejętności współżycia w zespole,
3) przygotowanie wychowanków do czynnego udziału w życiu
społecznym i kulturalnym,
4) organizowanie racjonalnego wypoczynku i nauki własnej,
5) współpraca z nauczycielami poszczególnych klas przy
realizacji zadań świetlicowych,
6) prowadzenie dokumentacji pracy świetlicy,
7) troska o bezpieczeństwo wychowanków.
§ 11. 1. W
zespole funkcjonuje biblioteka, która jest interdyscyplinarną pracownią
wspierającą realizację podstawowych zadań szkoły.
2. Praca
biblioteki przebiega w oparciu o własne, roczne plany pracy, które po
zatwierdzeniu przez dyrektora włącza się do rocznych planów pracy zespołu.
3. Do zadań
biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów
bibliotecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz
prowadzenie działalności informacyjnej,
3) współuczestniczenie w realizacji treści i zadań ścieżki
międzyprzedmiotowej "Edukacja czytelnicza i medialna",
4) przysposabianie uczniów do samokształcenia, rozwijanie
umiejętności zdobywania wiedzy z
różnych źródeł informacji i innych bibliotek,
5) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie
kultury czytelniczej, zaspakajanie potrzeb kulturalno-rekreacyjnych uczniów.
4. Biblioteka
posiada własną pieczątkę oraz regulamin określający zasady korzystania z
wypożyczalni i czytelni.
5. Nauczyciel
bibliotekarz wypełnia zadania pedagogiczne i organizacyjno-techniczne, w
szczególności:
1) udostępnia zbiory zgodnie z regulaminem,
2) prowadzi działalność informacyjną i poradniczą,
3) bierze udział w realizacji programu edukacji czytelniczej
i medialnej,
4) realizuje formy upowszechniania czytelnictwa,
5) uczestniczy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów,
rodzicami, bibliotekami i innymi instytucjami pozaszkolnymi,
6) gromadzi zbiory kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli
i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów i możliwościami
finansowymi,
7) wzbogaca warsztat informacyjny - księgozbiór poręczny,
tablice, sprzęt techniczny,
8) sporządza określoną przepisami dokumentację pracy
biblioteki,
9) informuje o sieci bibliotek w gminie i w Białymstoku,
specyfice gromadzonych materiałów i warunków udostępniania.
6. Użytkownikami
biblioteki są uczniowie, nauczyciele oraz rodzice uczniów, którzy mogą
korzystać z jej zbiorów z zachowaniem zasad regulaminu.
7. Biblioteka
posiada swój regulamin:
1) z biblioteki szkolnej mogą korzystać wszyscy uczniowie,
ich rodzice, nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
2) księgozbiór podręczny służy do korzystania w czytelni,
3) wypożyczona książkę uczeń zwraca najpóźniej po upływie
dwóch tygodni,
4) jednorazowo uczeń może wypożyczyć 3 książki,
5) użytkownik zobowiązany jest dbać o estetykę książek,
6) za książkę zniszczoną lub zagubioną należy odkupić taką
samą lub inną o podobnej wartości,
7) na 2 tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie
książki powinny być zwrócone do
biblioteki;
8. Regulamin
biblioteki zatwierdza dyrektor i Rada Pedagogiczna.
§ 12. Do realizacji zadań statutowych zespół posiada: sale dydaktyczne z wyposażeniem, bibliotekę,
świetlicę, stołówkę z zapleczem kuchennym, szatnie, pokój nauczycielski,
sanitariaty uczniów i pracowników, pomieszczenia magazynowe.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE
I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 13. 1. W
Zespole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za
jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
3. Do zadań
nauczyciela należy:
1) sporządzanie planów wynikowych realizowanych programów nauczania,
2) sprawdzanie na początku każdej lekcji obecności uczniów i
odnotowywanie nieobecności w dzienniku lekcyjnym;
3) przygotowywanie
się do zajęć zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki;
4) systematyczna i planowa realizacja programu nauczania
oraz dążenie do jak najlepszych wyników;
5) indywidualizacja nauczania w pracy zarówno z uczniem
zdolnym, jak i mającym trudności w nauce;
6) kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i
prospołecznych, oraz wdrażanie do czynnego uczestnictwa w życiu szkoły,
rodziny, środowiska i kraju;
7) upowszechnianie samorządności jako metody wychowawczej;
8) ochrona uczniów przed skutkami demoralizacji i
uzależnień, organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej;
9) systematyczna współpraca z domem rodzinnym uczniów;
10) systematyczna ocena wiadomości i umiejętności uczniów,
zachowanie bezstronności w ich ocenie;
11) udzielanie uczniom konsultacji indywidualnych i
zbiorowych, oraz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów, konkursów
przedmiotowych itp.;
12) prowadzenie klasopracowni, przejawianie troski o
powierzony sprzęt, środki dydaktyczne, urządzenia i materiały niezbędne do
nauczania przedmiotu, troska o estetykę klasy i szkoły;
13) uczenie dbałości o estetykę podręczników, zeszytów,
przyborów i otoczenia;
14) prowadzenie dokumentacji pracy związanej z realizacją
zadań dydaktyczno-wychowawczych i pozalekcyjnych;
15) obowiązkowy udział w pracach RP i zespołów
nauczycielskich;
16) doskonalenie swoich umiejętności metodycznych i
podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez samodoskonalenie i udział w
kursach oraz konferencjach metodycznych;
17) pełnienie dyżurów podczas przerw wg harmonogramu, opieka
w czasie imprez i wycieczek nad uczniami;
18) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, a
wynikających z organizacji pracy szkoły;
19) informowanie uczniów i ich rodziców / opiekunów / o
przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych zgodnie z procedurami zawartymi w WSO.
4. Uprawnienia
nauczyciela:
1) nauczyciel wnioskuje do Rady Pedagogicznej odnośnie
wyboru programu nauczania,
2) decyduje o wyborze metod i form pracy z klasą, oraz
podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu, zgodnych z
najnowszą wiedzą dydaktyczną i dostosowanych do potrzeb i możliwości swoich
uczniów;
3) nauczyciel decyduje o treści programowej kół
zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, przedstawiając swoją ofertę
uczniom;
4) nauczyciel - wychowawca decyduje o ocenie zachowania
semestralnej i końcoworocznej zgodnie z kryteriami zawartymi w stosowanych
rozporządzeniach MENiS oraz na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
§ 14. 1.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem
jest w szczególności:
1) ustalenie programu nauczania dla danego oddziału oraz
jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
2) korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek
edukacyjnych w praktyce realizacyjnej, porozumiewanie się co do wymagań
programowych i organizacji kontroli i mierzenia osiągnięć uczniów,
3) porozumiewanie się z rodzicami w sprawach
opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne
podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju ucznia,
4) uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia
pracą domową.
2. Zespół ma także prawo do:
1) wnioskowania
i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w 3-letnim cyklu
kształcenia,
2) występowania
z wnioskiem do rodziców o przeprowadzenie badania dziecka w poradni
psychologiczno-pedagogicznej, ustalania indywidualnych programów,
3) wnioskowania
do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej w sprawach wychowawczych i
opiekuńczych.
3. Ustala się, że w ciągu roku szkolnego winny się odbyć co najmniej 3 spotkania zespołu. Ramowa tematyka tych spotkań to:
1) dobór
(modyfikacja) programów nauczania dla oddziału, ewaluacja zestawu dobranych
uprzednio programów, korelacja treści nauczania w obrębie przedmiotów, ścieżek,
wymagań programowych, harmonogram kontroli i pomiaru osiągnięć uczniów
ogólnooddziałowych, obciążenie uczniów pracą domową, organizacja pozalekcyjnych
działań zespołowych (kalendarium
oddziału);
2) śródroczna
ewaluacja osiągnięć uczniów, ewentualne modyfikacje programowe, decyzje
opiekuńcze, prognozowanie wyników na
koniec roku, uzgodnienia z rodzicami uczniów;
3) ewaluacja
rocznych osiągnięć uczniów w dziedzinie nauczania i wychowania, ustalenie
priorytetów działania zespołu na kolejny rok szkolny, przyjęcie wniosków
usprawniających pracę szkoły pod adresem organów kierowania szkołą.
4. Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy i on składa
pisemne sprawozdania z jego prac do dyrektora szkoły.
§ 15. 1. Do
zadań wychowawcy klasy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i
społeczeństwie, a w szczególności:
1) kształtowanie właściwego stosunku ucznia do nauki;
2) monitorowanie organizacji i przebiegu pracy uczniów w
klasie;
3) utrzymywanie stałych kontaktów z nauczycielami danego
oddziału w celu uzyskania jednolitych sposobów udzielania pomocy w nauce;
4) śledzenie postępów uczniów w nauce, udzielanie stosownej
pomocy tym, którzy napotykają trudności, analizowanie problemu wspólnie z
zespołem nauczycieli w danej klasie;
5) monitorowanie frekwencji uczniów na zajęcia, badanie
przyczyn absencji, udzielanie pomocy uczniom, którzy opuścili zajęcia;
6) współpraca z nauczycielem bibliotekarzem w celu
organizowania czytelnictwa w klasie;
7) motywowanie do
udziału w zajęciach pozalekcyjnych;
8) kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na
zasadach życzliwości i współdziałania, atmosfery rozwijania wśród nich więzów
koleżeństwa i przyjaźni;
9) rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym;
10) kształtowanie postawy współodpowiedzialności za ład,
porządek, estetykę, czystość na terenie klasy i szkoły;
11) kształtowanie właściwego zachowania uczniów w szkole i
poza nią, reagowanie na przejawy oraz badanie przyczyn niewłaściwego zachowania
uczniów, podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim,
nauczycielskim i rodzicami;
12) udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom będącym w
trudnych sytuacjach życiowych i wychowawczych;
13) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami w sprawie
postępów w nauce i zachowaniu uczniów;
14) omawianie problemów wychowawczych klasy na zebraniach z
rodzicami;
15) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy
i innych czynności zgodnych z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami
dyrektora i uchwałami RP;
16) prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasy;
17) opracowanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy
klasowego w powiązaniu o program wychowawczy szkoły;
18) zapoznanie uczniów i ich rodziców z obowiązującymi w
szkole dokumentami ( Statut Zespołu, Wewnątrzszkolny System Oceniania ) i
regulaminami;
19) organizowanie pracy samorządu klasowego i tworzenie
tradycji w zespole klasowym.
2. Wychowawca
klasy ma prawo do:
1) współdecydowania
z samorządem klasy i z rodzicami o programie i planie działań wychowawczych na
rok szkolny lub dłuższe okresy;
2) uzyskania
pomocy merytorycznej w swojej pracy od instytucji wspierających szkołę;
3) ustalania
własnych form nagradzania i motywowania wychowanków przy współpracy z Radą
Rodziców swojej klasy, pod warunkiem, że nie są one sprzeczne ze statutem
szkoły.
§ 16. W
zespole zatrudniony jest pedagog szkolny. Do zadań pedagoga należy w
szczególności:
1) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej
zespołu;
2) rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów
sprawiających trudności w realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego i w
realizacji obowiązku szkolnego;
3) opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających
szczegółowej opieki i pomocy wychowawczej;
4) udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy
z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze;
5) organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w
wiadomościach szkolnych uczniów;
6) wnioskowaniu i kierowaniu spraw uczniów z rodzin
zaniedbanych do odpowiednich sądów;
7) organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z
objawami niedostosowania społecznego;
8) organizowanie pomocy w zakresie wyrównywania i
likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych;
9) organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom
opuszczonym, osieroconym, z rodzin alkoholików zdemoralizowanych i rodzin
wielodzietnych.
§ 17. 1. W
zespole zatrudnieni są pracownicy obsługi: woźna, sprzątaczki, pracownik
techniczny do prac ciężkich oraz pracownicy administracyjni - księgowa i sekretarz
szkoły.
2. Do
obowiązków pracowników obsługi należy przede wszystkim: sprzątanie wg
przydzielonych rejonów, naprawa i konserwowanie sprzętu szkolnego, dbanie o
mienie uczniów pozostawione w szatni szkolnej, dbanie o zapewnienie
odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych w izbach lekcyjnych, toaletach i
na korytarzach szkolnych, dbanie o czystość i estetykę obejścia szkolnego.
3. Pracownicy
administracyjni wykonują zadania zgodnie z przydziałem obowiązków.
ROZDZIAŁ VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 18. 1. Ustala się dwa semestry nauki:
1) I - wrzesień -
styczeń
2) II - luty - czerwiec.
§ 19. 1.
Rekrutacja uczniów prowadzona jest zgodnie z przepisami MENiS w sprawie
warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych.
2. Dopuszcza
się uczęszczanie do Zespołu dzieci spoza obwodu. Uczeń spoza obwodu ubiegający
się o przyjęcie do szkoły podstawowej lub do gimnazjum musi mieć średnią ocen
nie mniejszą niż 3,5 i przynajmniej poprawną ocenę zachowania. Uczniowie
starający się o przyjęcie do gimnazjum dodatkowo powinni na sprawdzianie w klasie VI uzyskać minimum
28 pkt. Decyzja o przyjęciu należy do
dyrektora szkoły.
3. Do klasy
pierwszej szkoły podstawowej uczniowie są przyjmowani na podstawie zapisów
rodziców, a do klas starszych na podstawie promocji do danej klasy.
4. Do klasy
pierwszej gimnazjum przyjmuje się:
1) z urzędu - absolwentów sześcioletnich szkół
podstawowych zamieszkałych w obwodzie
zespołu
2) na prośbę rodziców / prawnych opiekunów absolwentów
sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum, w
przypadku, gdy dysponuje ono wolnymi miejscami i po uwzględnieniu warunków
podanych w pkt. 2
5. Uczniowie
mogą być przyjmowani w ciągu roku szkolnego, jednak nie później niż do połowy
II semestru, z wyjątkiem uczniów zmieniających miejsce zamieszkania.
§ 20. 1. Na
wniosek rodziców obowiązek szkolny może być realizowany poza szkołą, na
podstawie zezwolenia dyrektora zespołu.
2. Uczeń
spełniający obowiązek szkolny poza szkoła może otrzymać świadectwo ukończenia
szkoły podstawowej lub gimnazjum na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego
przeprowadzonego przez szkołę, której dyrektor udzielił zezwolenia na taką
formę spełniania obowiązku szkolnego.
§ 21. 1.
Uczeń, który po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum ukończył 15 lat i nie rokuje
ukończenia gimnazjum w normalnym trybie może być skierowany do oddziału
przysposabiającego do pracy.
2. Skierowanie
ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy może nastąpić na podstawie
uchwały Rady Pedagogicznej i za zgodą rodziców / prawnych opiekunów, z
uwzględnieniem opinii lekarskiej oraz opinii poradni psychologiczno -
pedagogicznej.
§ 22. Uczeń
zespołu może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym
przeniesieniem do innej szkoły lub wtedy, gdy uczeń ukończył 15 lat, a kurator
oświaty zwolnił tego ucznia od spełniania obowiązku szkolnego.
§ 23. 1. Każdy uczeń ma prawo do:
1) właściwego zorganizowania procesu kształcenia, zgodnie z
zasadami higieny pracy umysłowej;
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole
zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy,
ochronę i poszanowanie jego godności;
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie
dydaktyczno-wychowawczym;
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności
dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych jeżeli nie
narusza to dobra innych osób;
5) rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów;
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych
sposobów kontroli postępów w nauce;
7) pomocy w przypadku napotkania trudności w nauce;
8) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków
dydaktycznych, księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
9) wpływu na życie szkolne poprzez działalność samorządową.
2. Uczeń ma
obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Zespołu, a zwłaszcza
dotyczących:
1) systematycznego
i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
2) przestrzegania
zasad kultury w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników
szkoły;
3) odpowiedzialności
za wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
4) dbać o
honor szkoły i godnie ją reprezentować.
3. Społeczność
szkolna nagradza uczniów za:
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły;
2) wzorową postawę i obronę praw słabszych;
3) wybitne osiągnięcia w nauce i konkursach;
4) stosunek do przyrody i najbliższego otoczenia;
4. Społeczność
szkolna karze uczniów za nieprzestrzeganie Statutu Zespołu, a w szczególności
za:
1) wulgarne zachowanie w stosunku do innych;
2) brak poszanowania mienia szkolnego;
3) nieprzestrzeganie norm współżycia w zespole klasowym;
4) wybryki chuligańskie;
5) naganny stosunek do przyrody.
§ 24. 1.
Szkoła stosuje w stosunku do wyróżniających się uczniów następujące rodzaje
nagród:
1) pochwała nauczyciela lub wychowawcy klasy
2) pochwała dyrektora na apelu szkolnym udzielona na wniosek
wychowawcy klasy
3) nagroda książkowa
4) dyplom uznania
5) list pochwalny do rodziców
6) wpis do kroniki szkolnej lub "Złotej Księgi Uczniów"
2. Szkoła
stosuje następujące rodzaje kar i upomnień:
1) nagana
udzielona przez nauczyciela lub wychowawcę
2) nagana
udzielona przez dyrektora szkoły
3) obniżenie
oceny zachowania
4) zawieszenie
prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły, do
korzystania z niektórych form opieki socjalnej
5) usunięcie
ze szkoły, jeśli uczeń nie podlega obowiązkowi szkolnemu.
3. Kara może
być wymierzona tylko po wysłuchaniu ucznia.
4. Uczeń ma
prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora
zespołu w terminie do 7 dni od daty wymierzenia kary.
5. Dyrektor
może zawiesić wymierzenie kary jeżeli uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego
albo wychowawcy klasy.
6. Uczeń ma
prawo wnieść odwołanie od kary wymierzonej przez dyrektora zespołu do Podlaskiego
Kuratora Oświaty, za pośrednictwem dyrektora zespołu, w terminie 7 dni od daty
wymierzenia kary.
7. Prawo do
odwołania przysługuje również rodzicom / prawnym opiekunom ucznia.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY
GOSPODARKI FINANSOWEJ
§ 25. 1. Zespół Szkół w Sobolewie jest samodzielną
jednostką budżetową.
2. Zespół
prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 26
listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn.
zmianami ) oraz w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( Dz. U.
Nr 121, poz. 591 z późn. zm.).
3. Podstawą
gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków zwany " planem finansowym".
4. Obsługa
finansowo-księgowa prowadzona jest w siedzibie Zespołu. Prowadzenie ksiąg
rachunkowych przypisane jest do zakresu czynności księgowej.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
§ 26. 1.
Zespół używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27. Statut
Zespołu może być znowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej na wniosek organów
szkoły.
Załączniknr 1 do Statutu Zespołu Szkół
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM
OCENIANIA
ROZDZIAŁ I
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE
I PROMOWANIE UCZNIÓW
Podstawa prawna
§ 1. Szkolny System Oceniania określa zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Zespołu Szkół w Sobolewie. Jest to system otwarty, uwzględniający 6 - letni cykl nauki w szkole podstawowej i 3 - letni w gimnazjum, zgodny z procedurami właściwymi dla poszczególnych etapów edukacyjnych. System zgodny jest z rozporządzeniem MEN z dn. 19. 04. 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z późniejszymi zmianami oraz z ustawą o systemie oświaty z dn. 07. 09. 1991 r. Został skonsultowany z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną.
Założenia ogólne
§ 2. 1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
1) semestr I - rozpoczyna się od pierwszego dnia nowego roku szkolnego, a kończy się w ostatni piątek w tygodniu przed feriami zimowymi
2) semestr II - rozpoczyna się pierwszego dnia po feriach zimowych, a kończy się w czerwcu zgodnie z zarządzeniem ministra.
2. Każdy semestr kończy się posiedzeniem klasyfikacyjnym RP, na którym przedstawia się osiągnięcia uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci.
3. Na miesiąc przed klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego stopniach na koniec danego semestru. W tym celu wychowawcy klas organizują zebranie rodziców w celu przekazania informacji. W przypadku oceny niedostatecznej uczeń i jego rodzic muszą być poinformowani w formie pisemnej, a potwierdzenie odbioru informacji przechowuje wychowawca klasy.
4. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Ostateczne wyniki nauczania zatwierdza RP na posiedzeniu plenarnym.
5. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na zajęciach przekraczających połowę czasu przewidzianego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
6. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
7. Począwszy od kl. IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego. Uczeń, który nie spełnił tych warunków powtarza klasę.
8. Ustalona przez nauczyciela końcoworoczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego określone są w § 8.
9. W sytuacji, gdy uczeń kwestionuje ocenę klasyfikacyjną, może przystąpić do egzaminu sprawdzającego. warunki i tryb przeprowadzania egzaminu sprawdzającego zawiera § 10.
10. W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć edukacyjnych "wychowanie do życia w rodzinie", wychowawcy klas V i VI oraz nauczyciel prowadzący te zajęcia przeprowadzają co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych, środkach dydaktycznych.
11. Na udział w tych zajęciach zgodę w formie pisemnej wyrażają rodzice lub prawni opiekunowie uczniów.
12. W przypadku udziału uczniów w zajęciach fakt ten odnotowuje się na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne wpisem "uczęszczał/a".
Zasady szkolnego systemu oceniania
§ 3. 1.Uczeń jest oceniany za:
1) umiejętności ( praktyczne, komunikacyjne )
2) wiadomości
3) przyrost wiedzy
4) wkład pracy
5) zaangażowanie
6) własną twórczość.
2. Formy oceniania:
1) na podstawie wypowiedzi ustnych - recytacje, opowiadania, dyskusje,
2) na podstawie wypowiedzi pisemnych - testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, konkursy,
3) umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości - projekty, doświadczenia, obserwacje, rysunki itp.,
4) na podstawie dokumentacji - zeszyty przedmiotowe, zeszyty ćwiczeń,
5) na podstawie wykonanej pracy - prace plastyczne, pomoce dydaktyczne, prace społeczne,
6) na podstawie aktywności na zajęciach.
3. Notowanie i informowanie o postępach ucznia:
1) zeszyty przedmiotowe i ćwiczeniowe
2) dzienniki
3) zeszyty i karty obserwacji
4) zawiadomienia pisemne.
4. Kontakty nauczyciela z rodzicami:
1) spotkania klasowe - minimum 2 razy w semestrze
2) indywidualne kontakty nauczycieli z rodzicami, między innymi w czasie dyżurów pełnionych w godz. popołudniowych raz w każdym miesiącu
3) rozmowy telefoniczne
4) informacje o cenie niedostatecznej zgodnie z zapisami w regulaminie.
5. Częstotliwość oceniania z poszczególnych przedmiotów określają nauczyciele w swoich przedmiotowych systemach oceniania.
6. Ewaluacja:
1) ewaluacji WSO dokona się po pierwszym semestrze oraz po zakończeniu roku szkolnego 2002 / 03 i po 3 latach,
2) w celu przeprowadzenia ewaluacji powołana komisja opracuje ankiety dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Po przeprowadzeniu ankiet komisja opracuje wnioski i przedstawi je na posiedzeniu RP z udziałem RR i SU. Następnie wprowadzi się ewentualne zmiany, z którymi zapozna się rodziców i uczniów,
3) zmiany będą wprowadzone aneksem do WSO.
Ocenianie semestralne i końcoworoczne
§ 4. 1. W klasach I - III szkoły podstawowej przyjmuje się ocenę opisową. Jej dokonanie polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w terminach określonych w statucie Zespołu. Stosowane będą karty szkolnych osiągnięć w dzienniku lekcyjnym.
2. Oceny klasyfikacyjne i semestralne, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej i w kl. I - III gimnazjum ustala się w stopniach wg skali:
1) celujący - 6
2) bardzo dobry - 5
3) dobry - 4
4) dostateczny - 3
5) dopuszczający - 2
6) niedostateczny - 1
7) Oceny semestralne i roczne muszą być wyrażone pełnym stopniem podanej skali, bez + i -.
3. Wprowadza się dyplomy i odznaki np. "mistrz ortografii", "mistrz recytacji", "wzorowy czytelnik" itp. Regulamin przyznawanie odznak opracują zainteresowani nauczyciele i wychowawcy.
4. Dla uczniów kończących etap edukacyjny wprowadza się dyplomy z wpisem, listy gratulacyjne dla rodziców.
5. Na koniec roku szkolnego uczniowie mogą otrzymać dyplomy wyróżnienia, nagrody książkowe za:
1) wzorowe zachowanie i średnią ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych powyżej 4,5
2) szczególne zaangażowanie w życie szkoły
3) inne osiągnięcia uzasadnione przez wychowawcę.
6. Począwszy od kl. IV szkoły podstawowej najlepsi uczniowie otrzymują świadectwa z wyróżnieniem, jeżeli mają przynajmniej dobrą ocenę zachowania i średnią ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych przynajmniej 4,5. W przypadku uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum brany jest również pod uwagę wynik sprawdzianu lub egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego przez OKE. Uczniowie ci muszą na nich zdobyć przynajmniej 75 % przewidzianej punktacji.
Kryteria wymagań na poszczególne stopnie w klasyfikacji semestralnej i rocznej
§ 5. 1. Ocenę celującą - 6 otrzymuje uczeń, który:
1) posiada wiadomości szersze niż wymagania programowe,
2) samodzielnie dochodzi do rozumienia uogólnień i związków między nimi ,
3) wyjaśnia zjawiska bez pomocy nauczyciela,
4) sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą dla celów praktycznych i teoretycznych,
5) stosuje poprawny język, styl, swobodnie wypowiada się terminologią naukową,
6) z powodzeniem bierze udział w konkursach przedmiotowych lub artystycznych,
2. Ocenę bardzo dobrą - 5 otrzymuje uczeń, który:
7) wyczerpująco opanował całość materiału programowego,
8) właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
9) samodzielnie wyjaśnia zjawiska,
10) umiejętnie wiąże teorię z praktyką
11) bierze udział w konkursach przedmiotowych.
3. Ocenę dobrą - 4 otrzymuje uczeń, który:
1) opanował materiał programowy,
2) poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
3) przy wsparciu nauczyciela wyjaśnia zjawiska i stosuje zdobytą wiedze w praktyce,
4) poprawnie posługuje się terminologią naukową,
5) zdarzają się w jego wypowiedziach usterki językowe.
4. Ocenę dostateczną - 3 otrzymuje uczeń, który:
1) opanował podstawowe treści programowe,
2) dość poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi,
3) z pomocą nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
4) posługuje się językiem zbliżonym do potocznego, rzadko używa terminologii naukowej,
5) popełnia nieliczne i niewielkie błędy językowe.
5. Ocenę dopuszczającą - 2 otrzymuje uczeń, który:
1) opanował materiał programowy w stopniu minimalnym,
2) z trudem wyjaśnia zjawiska z pomocą nauczyciela,
3) przy wydatnej pomocy nauczyciela wiąże teorię z praktyką,
4) posługuje się językiem potocznym,
5) popełnia liczne błędy językowe,
6) stara się podnieść swoje wyniki.
6. Ocenę niedostateczną - 1 otrzymuje uczeń, który:
1) wykazuje rażący brak wiadomości programowych,
2) zupełnie nie rozumie uogólnień, nie wyjaśnia zjawisk,
3) nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce,
4) popełnia liczne błędy językowe i stylistyczne,
5) nie wykazuje chęci poprawy wyników, nie współpracuje w tym względzie z nauczycielem.
7. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie w/w wymaganiom. Podstawą jest pisemna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocenianie bieżące - wystawianie ocen cząstkowych
§ 6. 1. Dokonując oceny bieżącej ucznia nauczyciel kieruje się ustaleniami zawartymi w § 3 ust. 1 i 2. Przy ocenianiu bieżącym dopuszcza się oceny połówkowe.
2. Na lekcjach uczniowie są oceniani za:
1) wiedzę-sprawdziany, klasówki, testy, stylistyczne prace klasowe, krótkie formy sprawdzające, odpowiedzi ustne,
2) systematyczność i jakość wykonywanych prac domowych, doświadczenia, obserwacje,
3) aktywność na zajęciach, praca w grupach, pomoce dydaktyczne i ciekawostki, rysunki,
4) aktywność i działalność nie związaną z zajęciami obowiązkowymi, np. udział w akademiach, apelach, konkursach, turniejach, uczęszczanie na koło przedmiotowe lub zainteresowań,
5) w przypadku przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne kładzie się większy nacisk na wkład pracy i zaangażowanie ucznia .
3. Ocena zachowania ucznia nie może mieć wpływu na jego ocenę z przedmiotu.
4. Szczegółowe wymagania z danego przedmiotu na poszczególne stopnie szkolne ustalane są przez każdego nauczyciela i wynikają one z realizowanego programu nauczania. Kopie wymagań złożone winny być u dyrektora.
5. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów tworzą przedmiotowe systemy oceniania, które zawierają:
1) wykaz kompetencji ucznia, który podlega sprawdzaniu,
2) wyszczególnienie i opis elementów składowych oceny semestralnej, rocznej np. za:
a) sprawdziany
b) prace domowe i klasowe
c) wytwory praktyczne - doświadczenia, rysunki, projekty,
d) osiągnięcia w konkursach, zawodach
e) postawę wobec przedmiotu i aktywność,
3) określenie formy sprawdzianów - pisemny, ustny, praktyczny
4) plan sprawdzianów - ilość, częstotliwość, terminy
5) zakres materiału każdego jednorazowego sprawdzianu
6) określenie zasad informowania uczniów i ich rodziców lub opiekunów o terminach, formach sprawdzania wiadomości i umiejętności, oraz sposobach udostępniania rodzicom lub opiekunom do wglądu prac pisemnych uczniów.
Postanowienia końcowe
§ 7. 1. Uczeń, który powraca do szkoły po dłuższej nieobecności, ustala z nauczycielem termin uzupełnienia braków - nie dłuższy niż 2 tygodnie.
2. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji tyle razy w ciągu semestru, ile razy w tygodniu jest dany przedmiot. Nie dotyczy to przedmiotu, z którego była zapowiedziana praca klasowa oraz zadań domowych długoterminowych np. czytanie lektur, projekt, referat itp. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie nie jest pytany, ale ma obowiązek uczestniczyć w lekcji. Pracy klasowe może nie pisać uczeń, który przyszedł pierwszy dzień do szkoły po minimum tygodniowej, usprawiedliwionej nieobecności. W przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić uczniowi pisanie pracy w terminie wybranym przez nauczyciela, bez porozumienia z uczniem.
3. W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż trzy prace klasowe, a w ciągu jednego dnia tylko jedną.
4. Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału - więcej niż 3 jednostki lekcyjne winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, a jego termin wpisany ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.
5. Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny lub ustaloną punktacją uczeń winien otrzymać w okresie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty pisania danej pracy.
6. Uczeń ma prawo do jednorazowej próby poprawienia oceny z pracy pisemnej do 7 dni od daty jej wystawienia. Uzyskaną na warunkach określonych przez nauczyciela ocenę wpisuje się obok poprzedniej oceny.
7. Uczeń otrzymuje do wglądu rodziców lub prawnych opiekunów własne prace pisemne i winien je zwrócić podpisane przez rodziców ( opiekunów ) na kolejnej lekcji danego przedmiotu.
8. Nauczyciel powinien przechowywać prace klasowe uczniów do końca bieżącego roku szkolnego.
9. Oceny poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, ustalone zgodnie z przyjętymi kryteriami, winny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, warunkach zapewniających obiektywność.
10. Na tydzień przed klasyfikacją semestralną należy zaprzestać przeprowadzania prac klasowych.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego
§ 8. 1. Jeżeli uczeń klasy IV - V szkoły podstawowej lub I - II gimnazjum uzyskał końcoworoczną ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach RP może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a jego dokładną datę ustala dyrektor szkoły. On też powołuje komisję do przeprowadzenia tego egzaminu.
4. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1) dyrektor szkoły jako przewodniczący,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia jako egzaminator,
3) nauczyciel prowadzący pokrewne zajęcia jako członek komisji.
4) w trakcie egzaminu może być obecny rodzic / opiekun dziecka, jeżeli wyrazi chęć obserwowania jego przebiegu.
5. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z egzaminowania i wtedy na jego miejsce dyrektor powołuje innego nauczyciela takich samych zajęć. Może to być nauczyciel z innej szkoły za zgodą jego dyrektora.
6. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który powinien zawierać: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wyniki i ocenę, którą komisja ustaliła. Powinny być także załączone pisemne prace i zwięzła informacja o ustnych odpowiedziach.
7. Gdyby zdarzyło się tak, że uczeń z przyczyn losowych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego, może to zrobić w nowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, RP może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego
§ 9. 1. Egzamin klasyfikacyjny mogą zdawać uczniowie wymienieni w § 2 w ptk. 5 i 6.
2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych lub jego rodziców ( opiekunów prawnych ) dyrektor szkoły może w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu wyznaczyć - w terminie uzgodnionym z uczniem i jego opiekunami egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie ( roku szkolnym ). W przypadku ucznia nieklasyfikowanego w II semestrze egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
3. Egzamin, o którym jest mowa w pkt. 2 przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności innego nauczyciela przedmiotu pokrewnego.
4. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą :
1) zostaje przyjęte do jednej z klas szkoły podstawowej,
2) może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, wyznacza - w terminie uzgodnionym z dzieckiem i jego opiekunami - dyrektor szkoły. W egzaminie mogą uczestniczyć rodzice ( opiekunowie ) dziecka.
5. Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w pkt. 4, dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor jako przewodniczący
2) egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem pkt. 6.
6. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne.
7. Tryb przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w pkt. 4, a w szczególności liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z opiekunami dziecka.
8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji egzaminacyjnej, termin egzaminu, pytania, ćwiczenia i zadania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłe informacje o jego ustnych odpowiedziach. protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu i ustalony stopień.
10. Pytania egzaminacyjne ustala egzaminator, a w przypadku komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w pkt. 4 egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być różny i odpowiadać kryteriom wymagań na poszczególne oceny szkolne wymienione w § 5.
11. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń lub jego opiekunowie mogą się odwołać w terminie 3 dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor jako przewodniczący komisji
2) nauczyciel uczący danego przedmiotu jako egzaminator
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako członek komisji
12. W egzaminie klasyfikacyjnym mogą brać udział bez prawa głosu:
1) przedstawiciel RR - na wniosek opiekunów ucznia
2) doradca metodyczny - na wniosek egzaminatora
3) wychowawca klasy.
13. Nauczyciel przedmiotu może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracach komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu. Może to być nauczyciel innej szkoły za zgodą jej dyrektora.
14. Tryb przeprowadzania powtórnego egzaminu jest taki sam jak w pkt. 11.
15. Od oceny ustalonej przez tę komisje odwołanie nie przysługuje.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu sprawdzającego
§ 10. 1. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena semestralna jest jego zdaniem lub zdaniem jego opiekunów zaniżona.
2. Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż 2 oceny niedostateczne semestralne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego opiekunów, zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze. Termin egzaminu ustala dyrektor, przy czym nie może być on późniejszy niż przedostatni dzień zajęć edukacyjnych w danym semestrze.
4. Skład komisji, sposób jej powołania i sposób przeprowadzenia egzaminu są takie same jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego - § 9 pkt. 5, 8, 9, 10.
5. W wyniku egzaminu sprawdzającego komisja może utrzymać lub podwyższć ocenę proponowaną przez nauczyciela. Od wystawionej przez komisję oceny odwołanie nie przysługuje.
ROZDZIAŁ II
OCENA ZACHOWANIA
§ 11. 1. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z przyjętą w szkole procedurą i jest ona wtedy ostateczna, tzn nie może być zmieniona decyzją instancji wyższej. W przypadku wystawienia oceny niezgodnie z przyjętym regulaminem obowiązuje tryb odwołania od oceny.
2. Ocena zachowania uwzględnia:
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
2) przestrzeganie statutu szkoły i zarządzeń
3) sumienność i systematyczność w wypełnianiu obowiązków szkolnych
4) frekwencja i punktualność
5) poszanowanie mienia szkoły
6) udział w życiu szkoły i klasy
7) reprezentowanie szkoły na zewnątrz
8) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych
9) kulturę osobistą i kulturę języka
10) troskę o zdrowie, nieuleganie nałogom
11) okazywanie szacunku wszystkim pracownikom szkoły
12) życzliwość i koleżeństwo wobec innych, szczególnie młodszych uczniów
3. Szczegółowy sposób oceniania
1) Każdy semestr uczeń rozpoczyna dysponując pulą 100 punktów, które są równoważne dobremu zachowaniu. Od ucznia zależy ocena końcowa, ma szansę na podwyższenie oceny, nawet w sytuacji kilku tzw. "wpadek". Może świadomie kierować swoim zachowaniem mając prawo do błędu. W ciągu trwania semestru wszyscy pracownicy szkoły obserwują zachowanie ucznia. Każda klasa posiada zeszyt uwag, w którym nauczyciele uczący w danym oddziale i wychowawca klasy wpisują pozytywne i negatywne zachowania ucznia, które następnie wychowawca przelicza na punkty dodatnie lub ujemne wg ustalonego kryterium. Uczniowie dbają, aby wychowawca wpisał wszystkie uwagi pozytywne świadczące o ich zaangażowaniu.
2) Rodzice mogą na bieżąco kontrolować i wpływać na zachowanie dzieci.
4. Przykłady oczekiwanych dobrych zachowań ucznia w szkole, które umożliwiają podwyższenie oceny zachowania. Punkty dodatnie:
1) reprezentowanie na zewnątrz klasy i szkoły 1 - 10 pkt.
2) pomoc w zorganizowaniu imprezy szkolnej 1 - 10 pkt.
3) praca na rzecz klasy 1 - 10 pkt.
4) praca na rzecz szkoły 1 - 10 pkt.
5) praca na rzecz innych, pomoc charytatywna 1 - 10 pkt.
6) pomoc kolegom w nauce 1 - 10 pkt.
7) przeciwstawianie się przejawom brutalności i wandalizmu 1 - 10 pkt.
8) kultura osobista 1 - 20 pkt.
9) dbałość o czystość otoczenia 1 - 10 pkt.
10) wywiązywanie się z przydzielonych zajęć i obowiązków 1 - 10 pkt.
5. Przykłady niewłaściwych postaw, które mają wpływ na obniżenie oceny zachowania. Punkty ujemne:
1) Niewykonywanie poleceń nauczyciela lub innego pracownika szkoły 1 - 10 pkt.
2) Arogancki stosunek do pracowników szkoły 10 - 20 pkt.
3) Ignorowanie nauczyciela i innych pracowników na ulicy 1 - 5 pkt.
4) Ubliżanie koledze, wulgarne słownictwo 1 - 10 pkt.
5) Bójka, zaczepianie słowne lub fizyczne 5 - 30 pkt.
6) Złe zachowanie na terenie szkoły i imprezach szkolnych 1 - 10 pkt.
7) Niewłaściwy wygląd, strój, obuwie, fryzura 1 - 5 pkt.
8) Niszczenie mienia szkolnego i mienia osób trzecich 5 - 20 pkt.
9) Kradzież 30 pkt.
10) Zaśmiecanie otoczenia 1 - 5 pkt.
11) Nałogi i używki 20 - 30 pkt.
12) Niewywiązywanie się z obowiązków 1 - 10 pkt.
13) Wyłudzanie pieniędzy 50 pkt.
14) Fałszowanie podpisów i dokumentów 30 - 50 pkt.
15) Znęcanie się nad zwierzętami 20 - 30 pkt.
6. Na koniec semestru wychowawca bilansuje punkty i przelicza je na oceny zachowania. Dokonuje tego jawnie na forum klasy i informuje o ilości uzyskanych punktów oraz proponowanej ocenie. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje w porozumieniu z klasą.Zachowanie:
1) wzorowe 151 - 200 i więcej pkt.
2) dobre 100 - 150 pkt.
3) poprawne 99 - 50 pkt.
4) nieodpowiednie 49 i mniej pkt.
7. W klasach I - III ocena zachowania jest opisowa.
8. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej i ukończenia szkoły.
9. Sposób odwołanie się od oceny:
1) Rodzice uczniów mają prawo uzyskania informacji o zachowaniu dziecka na bieżąco.
2) Na tydzień przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel - wychowawca informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego ocenie zachowania (rocznej, semestralnej)
3) Uczeń i rodzice mają prawo do odwołania się od oceny jeżeli ustalona przez nauczyciela i zespół klasowy ocena jest jego zdaniem zaniżona ( sposób odwołania się od oceny - pisemne podanie do dyrektora szkoły ).
4) Ponowne ustalenie oceny następuje nie później niż na tydzień przed zakończeniem dydaktycznych w danym okresie. Termin ponownego ustalenia oceny zachowania ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie ( roku szkolnym ).
5) Do przeprowadzenia ponownego ustalenia oceny dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie: wychowawca klasy, przedstawiciel Samorządu Klasowego i Uczniowskiego, przedstawiciel Rady Pedagogicznej.
6) Ustalenie oceny przeprowadza się w formie rozmowy poprzez analizę dokumentów
7) Komisja sporządza protokół zawierający: skład komisji , termin ustalenia oceny, motywację. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8) Od oceny komisji odwołanie nie przysługuje.
Załącznik nr 2 do Statutu Zespołu Szkół
REGULAMIN RADY
PEDAGOGICZNEJ
§ 1. W skład Rady Pedagogicznej Zespołu Szkól w Sobolewie wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, nauczyciele uczący w szkole podstawowej i oddziale przedszkolnym, gimnazjum, pedagog szkolny oraz nauczyciel bibliotekarz i wychowawca świetlicy.
§ 2. 1. Rada Pedagogiczna wykonuje swoje zadania i realizuje swoje uprawnienia na posiedzeniach plenarnych i poprzez działanie zespołów.
2. Zespoły przygotowują na plenarne posiedzenia Rady projekty uchwał stanowiących, opinii i wniosków.
§ 3. 1. Struktura Rady.
1) Rada ze swego składu powołuje następujące zespoły:
a) zespół nauczycieli kształcenia zintegrowanego,
b) zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych,
c) zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
d) oraz mogą być powoływane zespoły zadaniowe.
2) Przewodniczącego zespołu powołuje dyrektor na wniosek członków zespołu.
§ 4. 1. Procedura przygotowywania i uchwalania decyzji i stanowisk przez Radę Pedagogiczną:
1) Posiedzenie plenarne Rady zwoływane jest przez przewodniczącego co najmniej na 3 dni przed datą posiedzenia wraz z podaniem projektu porządku obrad.
2) planowe posiedzenie plenarne musi być odpowiednio przygotowane, to znaczy:
a) projekty decyzji, stanowisk, opinii i wniosków wynikających z porządku obrad muszą być dostarczone w formie pisemnego ogłoszenia na 1 dzień przed posiedzeniem plenarnym; uzyskanie stosownych projektów od organów uprawnionych należy do przewodniczącego Rady,
b) każdy członek Rady przed podjęciem decyzji musi mieć możliwość zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do projektowanych uchwał, jak również otrzymania wyjaśnień.
3) Pracą zespołów kierują ich przewodniczący.
4) Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów. By były prawomocne, wymagana jest obecność połowy członków Rady. Stosuje się głosowanie jawne, zaś tajne na wniosek członka Rady. Aby przeprowadzić głosowanie tajne Rada każdorazowo wybiera 3 osobową komisję skrutacyjną.
2. Osoby zaproszone, nie będące członkami Rady, mają jedynie głos doradczy.
Ramowy plan posiedzeń plenarnych Rady
§ 5. 1. Przyjmuje się następujące terminy plenarnych posiedzeń Rady Pedagogicznej w ciągu roku szkolnego:
1) posiedzenie sierpniowe przed rozpoczęciem roku szkolnego - ramowa tematyka obrad to zatwierdzenie kalendarza roku szkolnego i przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć,
2) w połowie I i II semestru - tematyka szkoleniowa,
3) po zakończeniu I semestru - zatwierdzenie wyników klasyfikowania, ogólne wnioski z nadzoru pedagogicznego,
4) po zakończeniu II semestru - zatwierdzenie wyników klasyfikowania i promowania,
5) po zakończeniu zajęć szkolnych - raport i ocena pracy szkoły w danym roku szkolnym, wnioski do dalszej pracy.
2. Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane w innych terminach na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego, 1/3 członków Rady Pedagogicznej (zgłoszony pisemnie, z podpisami członków) oraz z inicjatywy przewodniczącego Rady.
Ramowy porządek obrad plenarnych. Protokołowanie obrad.
§ 6. 1. Przyjmuje się następujący porządek obrad plenarnych:
1) Ustalenie liczby członków Rady obecnych na posiedzeniu poprzez podpisanie listy obecności, powitanie zaproszonych gości Rady, ustalenie, czy na sali znajduje się wymagane dla prawomocności uchwał quorum.
2) Zatwierdzenie porządku obrad.
3) Ewentualny wybór komisji lub zespołów pomocniczych np. komisja skrutacyjna, komisja wniosków itp.
4) Realizacja porządku obrad - omówienie projektów decyzji, dyskusja i rekomendacje stosownych organów, ustosunkowanie się do pytań, wniosków, zastrzeżeń, podjęcie uchwał przez głosowanie.
5) Wnioski różne, wolne głosy.
6) Uporządkowanie wniosków i głosów ( komisja wniosków lub przewodniczący ).
7) Podsumowanie obrad.
2. Zebrania plenarne protokołowane są w księdze protokołów Rady Pedagogicznej. Obrady protokołuje sekretarz Rady wybierany na okres jednego roku. Protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i sekretarza Rady.
3. Na kolejnym posiedzeniu Rady protokół jest odczytywany i po uwzględnieniu uwag członków Rady zatwierdzany. Księgę protokołów Rady Pedagogicznej wraz z jej podstawowymi dokumentami przechowuje się w gabinecie dyrektora Zespołu. Księga nie może być wynoszona poza budynek placówki
§ 7. Przedstawicieli Rady Pedagogicznej do prac w różnych organach, zespołach i komisjach wybiera zebranie plenarne Rady w głosowaniu jawnym, spośród zgłoszonych kandydatów. Wybrane zostają osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.
§ 8. Zmiana treści niniejszego
regulaminu należy do kompetencji Rady i odbywa się na wniosek poparty
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków rady.
Metryka strony