UCHWAŁ NR XXXI/297/09
UCHWAŁ NR XXXI/297/09
RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU
3 września 2009 r.
w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego
Na podstawie art. 18 ust. 1 i art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113,
poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z
2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172,
poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz.
327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009
r. Nr 52, poz. 420)) – uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Miejska w Supraślu po rozpatrzeniu wezwania do usuniecia naruszenia interesu prawnego
uchwałą Nr XXX/280/09 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 26 czerwca 2009 r. w sprawie
rozpatrzenia skargi Pana Pana Feliksa Dziemiańczuka – uznaje wezwanie za niezasadne.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
mgr inż. Michał Kozłowski
UZASADNIENIE
Ustosunkowując się do złożonego przez Sołtysa wsi Sowlany P. Feliksa Dziemiańczukawezwania należy rozpatrzyć, czy Sołtys wsi Sowlany posiada w tym zakresie interes prawny i
uprawnienie oraz czy nastąpiło naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia, gdyż
obowiązek uwzględnienia wezwania powstaje wówczas, gdy naruszenie interesu prawnego
lub uprawnienia jest związane z jednoczesnym naruszeniem prawa materialnego (wyrok
IIOSK1627/06 z dnia 18 stycznia 2007 r. NSA w Warszawie).
Zadania Sołtysa wsi Sowlany reguluje statut sołectwa uchwalony uchwałą Nr XII/122/07
Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 15 listopada 2007 r.
Do tych zadań należy :
)1 reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
)2 przewodniczenie Radzie Sołeckiej,
)3 zwoływanie i organizacja zebrań wiejskich, Rady Sołeckiej, spotkań radnych z terenu
sołectwa z mieszkańcami, a także spotkań i zebrań zwoływanych z inicjatywy Burmistrza
Supraśla,
)4 przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego,
)5 przedkładanie wniosków sołectwa Radzie Miejskiej i Burmistrzowi,
)6 przedkładanie przynajmniej raz w roku informacji o swojej działalności Radzie Miejskiej,
)7 uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej w Supraślu,
)8 uczestniczenie w naradach i szkoleniach sołtysów organizowanych przez Burmistrza,
)9 współdziałanie z właściwymi organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i
fundacjami w celu wspólnej realizacji zadań.
Jak z tego katalogu wynika Sołtys wsi nie jest organem, który jest stroną w postępowaniu
podatkowym.
Ustosunkowując się do zarzutów P. Dziemiańczuka wyjaśniam :
1) Nieprawdą jest, że Burmistrz jako organ podatkowy nie prowadził postępowania
wyjaśniającego. Postępowanie wyjaśniające prowadzone było przez Referat Finansowo-
Budżetowy, jak również przez Straż Miejską. Ustalono czyją własnością są działki, o
które pytał Pan Dziemiańczuk oraz czy jest na nich prowadzona działalność gospodarcza.
Sam fakt posiadania gruntu przez przedsiębiorcę nie jest podstawą do twierdzenia, że jest
to grunt zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Grunty zajęte pod prowadzenie
działalności gospodarczej to grunty, na których w rzeczywistości wykonywane są
czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej. Można odnieść się
do następującego przykładu : przedsiębiorca kupił 2 działki gruntu sklasyfikowanego wewidencji gruntów jako użytki rolne. Na jednej z tych działek zaczyna składować
materiały budowlane, którymi handluje. Działka ta w części zajętej na składowanie tych
materiałów jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej, a przez to podlega
opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Od pozostałej części działki, na której nie
ma żadnej działalności, przedsiębiorca opłaca podatek rolny, są to bowiem użytki rolne
niezajęte na prowadzenie działalności gospodarczej (komentarz : Podatek od
nieruchomości, rolny, leśny – Leonard Etel). Ustalenie tego czy działka jest zajęta nan
prowadzenie działalności gospodarczej należy do organu podatkowego, a nie do Sołtysa
wsi. Organ takie postępowanie wyjaśniające przeprowadził i zostało ono zakończone.
Z uwagi na to, że dalsze wyjaśnienia mogłyby naruszać tajemnicę skarbową (art. 239 § 1
ustawy ordynacja podatkowa), który wyłącza jawność indywidualnych danych zawartych
w dokumentach organu podatkowego – podtrzymuję swoje stanowisko w powyższej
sprawie, tym bardziej, że Sołtys wsi Sowlany nie wykazał naruszenia przepisu prawa
materialnego.
2) Pan Sołtys często posługuje się słowem „matactwo” , „mataczenie” – według słownika
języka polskiego „
matactwo” to oszustwo, krętactwo, postępowanie nieuczciwe. Napodstawie § 65 ust.5 Statutu Gminy obowiązkiem organów tj. m.in. Burmistrza jest
niezwłoczne ustosunkowanie się do skargi. Natomiast na podstawie § 65 ust.1 Statutu
Gminy zadaniem Rady jest rozpatrzenie skargi na Burmistrza. Tak więc Burmistrz miał
obowiązek ustosunkowania się do zarzutów, a Rada Miejska na sesji rozpatrując skargę i
analizując stanowisko Burmistrza podjęła stosowną uchwałę. Rada jako organ stanowiący
mogła nie podzielić stwierdzeń zawartych w stanowisku Burmistrza, ale je przyjęła jako
swoje uzasadnienie do uchwały. Bez znaczenia pozostaje fakt czy działki wymienione w
skardze są wymienione, czy nie, gdyż sam fakt wymienienia działek nie ma wpływu na
meritum skargi,
3) Podnoszony przez Pana Sołtysa brak miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego nie ma dla sprawy znaczenia, zresztą ten temat pojawia się po raz
pierwszy w wezwaniu z dnia 15.07.2009 r. i nie był podnoszony, ani w zapytaniu, ani w
skardze
4) Przypomina się, że postępowanie wyjaśniające było prowadzone przez organ podatkowy,
a mieszkańcy terenów przyległych do tych działek – jako strona nie występowali w tej
sprawie o wyjaśnienia.
5) Należy również wyjaśnić, że organ podatkowy rozpatrując sprawy z tego zakresu działa
na podstawie Ordynacji podatkowej, a nie KPA. Z uwagi na fakt, że Pan Sołtys ustnie
zgłosił P. Skarbnik swoje wątpliwości, P. Skarbnik skierowała na kontrolę pracowników
swojego referatu. Kontrola została przeoprowadzona i w związku z tym, że informacje się
nie potwierdziły, postępowanie wyjaśniające zakończono.
Na uwagę zasługuje fakt, że Pan Sołtys skarżąc uchwałę Nr XXX/280/09 z dnia
25.06.2009 r. rozszerzył swoje zarzuty, które nie były podnoszone w skardze (dot. pkt 5 i
6) i w związku z tym Burmistrz w swoim stanowisku do nich się nie odniósł. Dlatego pkt
5 i 6 nie powinny być rozpatrywane, gdyż nie dotyczą w/w uchwały.
Z uwagi na powyższe Burmistrz wystąpił do Rady Miejskiej z prośbą o oddalenie
wezwania gdyż :
1) Sołtys wsi Sowlany nie wykazał naruszenia indywidualnego interesu prawnego lub
uprawnienia skarżoną uchwałą,
2) Nie wykazał również naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia z jednoczesnym
naruszeniem przepisów prawa materialnego
Metryka strony