UCHWAŁA NR XXXIV/301/2013 RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU
UCHWAŁA NR XXXIV/301/2013
RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU
z dnia 20 czerwca 2013 r.
w sprawie uchwalenia „Gminnego programu wspierania rodziny na lata 2013-2015”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) w związku z art. 176 pkt 1 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, poz. 154) - Rada Miejska w Supraślu uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Gminny program wspierania rodziny na lata 2013-2015” w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXII/ 303/ 05 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia 27 sierpnia 2005r. w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Supraśla.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
mgr Wojciech Fiłonowicz
Załącznik do uchwały Nr XXXIV/301/2013
Rady Miejskiej w Supraślu
z dnia 20 czerwca 2013 r.
Gminny program wspierania rodziny
na lata 2013-2015
Wstęp
Rodzina w ujęciu socjologicznym jest najważniejszą i podstawową grupą społeczną, na której opiera się całe społeczeństwo. Ma ona zasadniczy wpływ na funkcjonowanie człowieka w rolach społecznych oraz kształtowanie jego tożsamości i postaw.
Prawidłowo funkcjonująca rodzina daje jej członkom poczucie bezpieczeństwa i wzmacnia ich rozwój osobisty. Rodzina, jako pierwsze i podstawowe środowisko wychowawcze bezpośrednio oddziałuje na osobowość dziecka przekazując mu swój system wartości, tradycje, poglądy, a co za tym idzie ukierunkowuje na całe życie. Zaburzone więzi rodzinne wpływają destrukcyjnie na funkcjonowanie człowieka, stanowią podstawowe źródło deficytów. W przypadku, gdy rodzina staje się dysfunkcyjna dziecko i inni jej członkowie mają prawo do specjalnej ochrony i pomocy państwa. Wszelkie działania podejmowane na rzecz dobra dziecka i jego rodziny powinny być ze sobą spójne i uwzględniać prawo do zachowania własnej tożsamości. W związku z tym gmina Supraśl od wielu lat prowadzi szereg działań ukierunkowanych na wspieranie dzieci i ich rodzin.
Działania instytucjonalne na rzecz rodziny wynikają bezpośrednio m.in. z następujących aktów prawnych,
- ustawa z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r., poz.182),
- ustawa z dnia 29 lipca 2005r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr180, poz. 1493 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 9 czerwca 2011r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2013r., poz.135 z późn. zm. ),
- ustawa z dnia 28 listopada 2003r o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 7 września 2007r o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U z 2012r., poz. 1228 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 z późn. zm.).
Dnia 1 stycznia 2012 roku weszła w życie ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej(Dz. U. 2013r., poz.135 z późn. zm.).
Dnia 21 marca 2012 roku ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej została przekazana do realizacji do Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu uchwałą Rady Miejskiej w Supraślu Nr XVI/141/2012 z dnia 1 marca 2012 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Supraślu. W roku 2012 gmina Supraśl podejmowała szereg działań wynikających z przepisów w/w ustawy.
Pierwszym działaniem dotyczącym realizacji zadań wynikających z ustawy było zatrudnienie asystenta rodziny w ramach „Resortowego programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej” na okres od 7.08.2012r. do 31.12.2012r. Asystent rodziny wykonywał swoją pracę z rodzinami na terenie Miasta i Gminy Supraśl w miejscu ich zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę po wcześniejszym podpisaniu ich zgody. Na wnioski pracowników socjalnych asystenturą objętych było pięć rodzin dysfunkcyjnych z dziećmi. W roku 2013 asystent nadal prowadzi pracę w rodzinami mającymi problemy opiekuńczo-wychowawcze. Obecnie jest to sześć rodzin. Praca asystenta z rodziną jest prowadzona do momentu osiągnięcia przez nią stabilizacji życiowej umożliwiającej prawidłowe wypełnianie obowiązków wobec nieletnich dzieci.
W celu realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny został opracowany trzyletni gminny program wspierania rodziny, który określa specyfikę zadań oraz sposób, w jaki mają zostać zrealizowane.
Opracowanie i realizacja tego programu to zadanie własne gminy o charakterze obowiązkowym określone w art.176 pkt. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( t.j. Dz.U. 2013r., poz.135 z późn. zm). Podstawowym założeniem programu jest utworzenie spójnego systemu wsparcia dzieci i rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, mających na celu przywrócenie im zdolności do wypełniania tych ról, poprzez pracę z rodziną oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci. Gminny program wspierania rodziny jest zgodny z założeniami Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Realizatorzy programu
Realizatorami programu będą:
1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Supraślu.
2. Zespół Interdyscyplinarny w Supraślu.
3. Urząd Miejski w Supraślu.
4. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Supraślu.
5. Punkt Konsultacyjny Uzależnień w Supraślu.
6. Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu.
7. Placówki oświatowe na terenie gminy (szkoły i przedszkola).
8. Placówki służby zdrowia na terenie gminy Supraśl.
9. Posterunek Policji w Supraślu.
10. Organizacje pozarządowe.
11. Parafie Kościoła Katolickiego i Prawosławnego na terenie gminy Supraśl.
III. Dane statystyczne za rok 2012
Na dzień 31 grudnia 2012r. Gmina Supraśl liczyła 13779 stałych mieszkańców, wśród których 7094 stanowiły kobiety, natomiast 6685 mężczyźni, z czego 2824 to dzieci w wieku od 0 do 18 lat. Na dzień 31 grudnia 2012 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku zarejestrowanych było 831 bezrobotnych mieszkańców gminy Supraśl z tego długotrwale bezrobotnych 452 osób. Prawo do zasiłku z tego tytułu posiadało 119 osób, a bez prawa do zasiłku było 712 osób.
W 2012 r. z pomocy społecznej skorzystało 606 osób w 334 rodzinach: zasiłek stały otrzymało 38 rodzin, zasiłek okresowy 190 rodzin, zasiłki celowe oraz zasiłki celowe na zakup posiłku lub żywności otrzymało 300 rodzin. Z posiłków realizowanych w ramach rządowego programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania skorzystało 205 osób, w tym 152 dzieci. Z usług opiekuńczych skorzystała 1 rodzina, natomiast z dodatków mieszkaniowych 33 rodziny. Z danych MOPS w Supraślu wynika, iż w 2012 roku na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, udzielono wsparcia 933 dzieciom z 688 rodzin oraz 77 osobom na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Głównymi dysfunkcjami będącymi przyczyną udzielenia pomocy przez MOPS w Supraślu były: bezrobocie - 219 rodzin, ubóstwo - 145 rodzin, niepełnosprawność - 112 rodzin, długotrwała lub ciężka choroba - 110 rodzin, potrzeba ochrony macierzyństwa - 69, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego - 33 rodziny, alkoholizm - 21 rodzin, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego - 4 rodziny, bezdomność - 4 rodziny, zdarzenia losowe - 4 rodziny, przemoc w rodzinie - 1 rodzina, sieroctwo - 1 rodzina, trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą - 1 rodzina.
Na terenie gminy Supraśl funkcjonuje: Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Supraślu, do którego uczęszcza 178 dzieci, Zespół Szkół Sportowych w Supraślu, gdzie uczy się 386 dzieci (szkoła podstawowa 224 dzieci, gimnazjum 162 dzieci), Szkoła Podstawowa w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ogrodniczkach, w której uczy się 121 dzieci ( przedszkole 58 dzieci, szkoła podstawowa 63 dzieci), Zespół Szkół im. Elizy Orzeszkowej w Sobolewie, gdzie uczęszcza 254 dzieci ( „zerówka” 34 dzieci, szkoła podstawowa 156 dzieci, gimnazjum 64 dzieci), Niepubliczne Przedszkole „Baśniowy Świat” w Grabówce, gdzie uczęszcza 57 dzieci, Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Motylek Bibi” w Zaściankach , do którego uczęszcza 13 dzieci, Niepubliczne Przedszkole „Smerfy” w Sobolewie gdzie uczęszcza 30 dzieci. Funkcjonują także 3 przychodnie: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centrum Medycyny Rodzinnej „Sub Med” w Supraślu gdzie opieką zdrowotną objętych jest 573 dzieci, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medmal” w Supraślu, w którym z usług lekarskich korzysta 467 dzieci oraz Przychodnia Lekarska „Hipokrates” w Sobolewie, gdzie opieką zdrowotną objętych jest 872 dzieci.
IV. Cele programu
Cel główny: tworzenie warunków sprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu rodziny oraz jej wspieranie.
Cele szczegółowe:
1) zapewnienie bezpieczeństwa oraz wsparcia materialnego dziecku i członkom jego rodziny poprzez:
zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin o niskich dochodach posiłków w szkole i
przedszkolu,
nadzorowanie stanu zdrowia dzieci z rodzin mających trudności opiekuńczo-
wychowawcze oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym,
współorganizowanie wypoczynku dzieciom i młodzieży z rodzin o zbyt niskich
dochodach w stosunku do potrzeb,
współfinansowanie pobytu dzieci w pieczy zastępczej,
udzielanie dzieciom i młodzieży stypendiów i zasiłków szkolnych.
2) pomoc udzielana rodzinie w procesie wychowania dziecka, podtrzymywanie pozytywnych działań w funkcjach opiekuńczo - wychowawczych poprzez:
systematyczną pracę socjalną z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi polegającą m. in. na diagnozie deficytów w zakresie pełnienia ról rodzicielskich, zaniedbań względem dzieci oraz ocenie sytuacji dziecka w rodzinie, środowisku szkolnym i rówieśniczym,
zapewnienie pomocy asystenta rodziny rodzinom z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
wdrożenie i realizację programów profilaktyczno-edukacyjnych mających na celu kształtowanie właściwych postaw wychowawczych oraz wzmacnianie funkcji opiekuńczo - wychowawczej,
organizację konsultacji i poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego oraz prawnego dla rodziców,
konsultacje psychologiczno - pedagogiczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i problemami szkolno - wychowawczymi,
współpracę ze szkołami w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych,
tworzenie placówek wsparcia dziennego w formie opiekuńczej z elementami zajęć socjoterapeutycznych w celu pomocy rodzinie w procesie wychowania, prowadzenia zajęć dla dzieci z zaburzeniami zachowania wychowujących się w warunkach niekorzystnych dla ich rozwoju,
współpracę z podmiotami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny z terenu gminy jak również z poza jej obszaru w zakresie kreowania pozytywnych wzorców funkcjonowania rodziny,
uświadamianie rodzicom potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży.
3) profilaktyka w zapobieganiu sytuacjom kryzysowym w rodzinie poprzez:
działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ukierunkowanego na zmniejszenie skali zjawiska przemocy w rodzinie,
analizę i stałe monitorowanie sytuacji rodzin, których dzieci zagrożone są umieszczeniem w pieczy zastępczej,
nadzorowanie sytuacji dziecka w rodzinie zagrożonej kryzysem,
d) ustawiczne szkolenie kadry w obszarze pomocy rodzinie i dziecku w celu podnoszenia
kwalifikacji niezbędnych w pracy z rodzinami i dziećmi (asystent rodziny, pracownicy
socjalni MOPS),
aktywizację zawodową rodzin z problemem bezrobocia poprzez organizowanie prac społecznie użytecznych, angażowanie do udziału w kursach i szkoleniach zawodowych,
ścisłą współpracę wszystkich podmiotów pracujących na rzecz rodziny,
umożliwienie korzystania z konsultacji i poradnictwa specjalistycznego dla dzieci i rodziców,
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, przestępczości i uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży poprzez tworzenie placówek wsparcia dziennego mających na celu zagospodarowanie czasu wolnego podopiecznych,
propagowanie sportu, rekreacji i kultury wśród dzieci i młodzieży,
g) programy profilaktyczno-edukacyjne dla rodziców mające na celu wzmacnianie
funkcji opiekuńczo-wychowawczej oraz kształtowanie właściwych postaw
wychowawczych.
V. Źródła finansowania
Środki na realizację programu mogą pochodzić z:
1) budżetu gminy (uchwała budżetowa),
2) budżetu państwa (konkursy i programy rządowe),
3) dotacji unijnych,
4) organizacji pozarządowych.
VI. Zakładane efekty realizacji programu
Dzięki współpracy instytucji i organizacji zostaną stworzone odpowiednie warunki i możliwości dla wszechstronnej i skutecznej pomocy rodzinie. Zakładane efekty to:
1) rozwój profesjonalnych form pomocy rodzinie (asystent rodziny oraz specjalistyczna
pomoc psychologiczna, socjoterapeutyczna i inna w zależności od potrzeb),
2) poprawa funkcjonowania rodzin biologicznych wymagających wsparcia, zagrożonych
wykluczeniem społecznym,
3) pozostawienie dzieci w miejscu zamieszkania,
4) reintegracja rodzin naturalnych poprzez powrót dziecka do naturalnego środowiska,
5) wzrost wiedzy i umiejętności rodziców dotyczącej prawidłowego wychowania dzieci,
6) wzrost wiedzy i umiejętności kadry w obszarze pomocy rodzinie i dziecku.
VII. Monitoring realizacji programu
Monitoring dotyczyć będzie realizowanych zadań w ramach programu i prowadzony będzie w celu dokonania oceny czy program osiąga założone cele. W terminie do dnia 31 marca każdego roku Burmistrz przedstawiać będzie radzie gminy roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny za rok ubiegły oraz potrzeby związane z realizacją zadań. Sporządzane będą sprawozdania rzeczowo-finansowe z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywane Wojewodzie w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
Metryka strony