PROTOKÓŁ NR XXIII/04
PROTOKÓŁ NR XXIII/04
XXIII SESJI RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU
w dniu 27 listopada 2004 r.
XXIIIsesja Rady Miejskiej odbyła się w Urzędzie Miejskim w Supraślu. Otworzył ją o godz.1000 Przewodniczący Rady Pan Mikołaj Ignatiuk. Stwierdził , że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 11, co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować uchwały (w trakcie sesji przybyły jeszcze 2 osoby). W sesji nie uczestniczyli radni : Tadeusz Karpowicz i Andrzej Sawicki.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ignatiuk Mikołaj – zapytał czy są jakieś uwagi do proponowanego porządku dziennego,
Piekarska Barbara – zaproponowała aby pkt 4 rozszerzyć o rozpatrzenie skargi, która wpłynęła do WSA, również w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Ogrodniczki II” ,
Fiłonowicz Józef – postawił wniosek o przesunięcie pkt 6 na pkt 3 , ze względu na obecność osób zainteresowanych na posiedzeniu,
- postawił również wniosek o włączenie do porządku dziennego sesji wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/215/04 w sprawie zmian w Statucie Gminy,
Dobrowolski Radosław – zaproponował aby pkt 7g w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości gruntowych... zdjąć z porządku dziennego i rozpatrzyć go dopiero po zaopiniowaniu projektu uchwały w tej sprawie przez Komisję Infrastruktury,
Majewska Lucyna zaproponowała aby do porządku dziennego włączyć dodatkowo projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania długoterminowego (kanalizacja deszczowa od ul.Egipskiej do Szosy Baranowickiej),
Ignatiuk Mikołaj – odnośnie pierwszego wniosku p.Fiłonowicza zaproponował aby pkt 6 rozpatrzyć jako pkt 3a,
opinia Rady – za przyjęciem powyższej propozycji
głosowało 9 radnych, przeciw 1 i 1 wstrzymał się
od głosowania,
Ignatiuk Mikołaj – odnośnie drugiego wniosku p.Fiłonowicza o włączenie do porządku dziennego sesji wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/215/04 w sprawie zmian w Statucie Gminy, zaproponował aby ta sprawa była rozpatrywana jako pkt 6 ,
opinia Rady – jednogłośnie za przyjęciem
powyższej propozycji,
(w głosowaniu uczestniczyło 11 radnych)
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował przegłosowanie wniosku p.Dobrowolskiego odnośnie zdjęcia z porządku dziennego pkt.7g ,
opinia Rady – za przyjęciem wniosku p.Dobrowolskiego
głosowało 4 radnych, przeciw 5 i 2 wstrzymało się
od głosowania,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania długoterminowego rozpatrzyć w punkcie dot. zmian w budżecie,
opinia Rady – jednogłośnie za przyjęciem
powyższej propozycji,
(w głosowaniu uczestniczyło 11 radnych)
stosunkiem głosów 10 za, przy 1 przeciw przyjęto następujący porządek dzienny :
1. Otwarcie - przyjęcie porządku dziennego.
2. Sprawozdanie z działalności Burmistrza od ostatniej sesji.
3. Sprawozdanie z działalności stałych komisji rady od ostatniej sesji.
3a Rozpatrzenie skargi p.L.Bórzyńskiej-Chilman w sprawie ustaleń w planie zagospodarowania przestrzennego wsi Zaścianki.
4. Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/212/04 z dnia 13 października 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ogrodniczki położonej w gminie Supraśl.
5. Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego przy lokalizacji cmentarza parafialnego Parafii Prawosławnej pw. Św. Pantelejmona.
6. Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/215/04 w sprawie zmian w Statucie Gminy.
7. Podjęcie uchwał :
a) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
b) w sprawie stawek podatku od środków transportowych,
c) w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru ,
d) w sprawie opłaty miejscowej,
e) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów,
f) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. ,
g) w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata,
h) w sprawie likwidacji OAKiR,
i) w sprawie utworzenia instytucji kultury,
j) w sprawie nadania statutu instytucji kultury,
k) w sprawie powołania stałych komisji Rady,
l) w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Gminy Supraśl do Zgromadzenia Związku Gmin „Czyste Środowisko”
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji.
10. Wolne wnioski.
11. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
12. Zakończenie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.2
Sprawozdanie z działalności Burmistrza od ostatniej sesji (zał. nr 2) :
Burmistrz – poinformował, że od czasu wysłania radnym materiałów na sesję uczestniczył w sesji Rady Powiatu, gdzie próbuje przesunąć niektóre inwestycje, z 2007 r. na 2006 r. i z 2006 r. na 2005 r.,
- jednak Rada musi o to wystąpić na piśmie,
- chodzi głównie o ul.Cieliczańską, aż do Cieliczanki , która jest ujęta jest w planie Powiatu w 2007 r. oraz o ul.Sosnową w Ogrodniczkach,
- w między czasie zakończono roboty na ul.Majowej, ul.Konrada w Zaściankach i ul.Krasy Las w Supraślu,
- rozpoczęto natomiast roboty przy zbiorniku wodnym na Zajmie ,
Wasilewski Tadeusz – odnośnie pkt. 3,4 i 5 zapytał jaki jest powód wykupienia tych działek,
Burmistrz – wyjaśnił, że są to wszystko działki pod drogi, tam gdzie są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
Wasilewski Tadeusz – odnośnie pkt. 10 i 11 zapytał jaki jest powód wykupienia tych działek,
Burmistrz – wyjaśnił, że te działki również wykupiono pod drogi,
Dobrowolski Radosław – poprosił o rozszerzenie pkt. 18 ,
Burmistrz – wyjaśnił, że jest to I etap budowy stacji uzdatniania wody polegający m.in. na 2-krotnym zwiększeniu wydajności wody, zwiększeniu ciśnienia, wstawieniu agregatu prądotwórczego,
- II etap będzie polegał głównie na zamontowaniu urządzeń uzdatniających wodę (głównie chodzi o odżelaziacz),
Berendt Jerzy – odnośnie pkt 7 zapytał czy była zrobiona wycena rzeczoznawcy w przypadku obu działek,
- zapytał na jakiej podstawie nie można odmówić wykupu gruntu pod drogę na terenie gdzie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
- zapytał również czy darowizny można zaliczyć na poczet opłaty adiacenckiej,
- zapytał czy cena wolnorynkowa działki ma zastosowanie w stosunku do działek wykupywanych pod drogi,
Burmistrz – wyjaśnił, że jeżeli rzeczoznawca wycenia działkę, to wycenia ją według cen obowiązujących na danym osiedlu, czy w danej miejscowości i nie rozróżnia czy jest to działka pod drogę, czy pod budownictwo – cena jest taka sama,
- ma to oczywiście znaczenie przy negocjacjach,
Berendt Jerzy – odnośnie pkt. 9 i 11 zapytał dlaczego tak rażąco różne są ceny za 1m2,
Burmistrz – wyjaśnił, że w Supraślu chodzi o ul.Konopnickiej, która jest zabudowana i człowiek, który otrzymał tę działkę w spadku zażyczył sobie po około 40 zł/m2 ,
- możliwości były dwie, albo wykupić tę działkę według wyceny rzeczoznawcy, albo tak długo negocjować, aż ta cena będzie bardziej realna,
- ostatecznie stanęło na 22 zł/m2, a gdyby to była cena rzeczoznawcy to z pewnością trzeba by zapłacić znacznie więcej,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że w tej chwili nie ma cen urzędowych, cena działki jest taka jak ją wyceni rzeczoznawca, ewentualnie można negocjować jej obniżenie,
Burmistrz – zauważył, że jeżeli w Grabówce udało się wynegocjować 5,7 zł/m2 to jest to bardzo korzystne dla gminy,
Fiłonowicz Józef – odnośnie pkt. 18 stwierdził, że jego zdaniem są to czynności czysto techniczne ,
- w związku z powyższym zapytał czy w dokumentacji przetargowej są sprawy dotyczące uzdatniania wody,
- jego zdaniem ta inwestycja nie powinna występować pod hasłem „stacja uzdatniania wody” tylko „stacja ciśnień”,
- odnośnie pkt.20 zapytał kto zgłosił do Gazowni wniosek o budowę gazociągu do Ciasnego, czy była robiona jakaś analiza sensu składania takiego wniosku i jakie były powody odmowy Gazowni realizacji tej inwestycji,
Burmistrz – wyjaśnił, że odnoście stacji uzdatniania wody w I etapie jest planowany chlorator,
- wniosek do Gazowni złożył Burmistrz, ponieważ ta inwestycja była ujęta w budżecie gminy na 2004 r.
- żadnej analizy nie musiał robić, a jedynym powodem jest to, że po 2007 r. gmina będzie się starała wyasfaltować drogę w Ciasnem i do tego czasu wszystkie media podziemne powinny już być zrobione,
- Gazownia nie tłumaczyła dlaczego nie chce realizować tej inwestycji , ale wydaje się, że jedynym powodem jest ekonomia,
Fiłonowicz Józef – zapytał Burmistrza czy w przyszłości widzi możliwość doprowadzenia gazu do Ciasnego,
Burmistrz – stwierdził, że widzi taką możliwość,
Fiłonowicz Józef – odnośnie pkt 21 zapytał czy z powołaniem Naczelnego Lekarza Uzdrowiska wiążą się jakieś koszty,
Burmistrz – wyjaśnił , że jest to 400 zł miesięcznie za 1/5 etatu,
Berendt Jerzy – poprosił o więcej szczegółów na temat sesji Rady Powiatu,
Burmistrz – wyjaśnił, że na 2005 r. przewidziana jest realizacja drogi Ogrodniczki – Sowlany,
- prawdopodobnie wczoraj poszło już pismo od Marszałka do Wojewody, że pieniądze na tę inwestycję Minister zatwierdził i w najbliższym czasie Powiat powinien rozpisać przetarg na tę drogę, (1,65 mln dotacji z Ministerstwa, 300 tys. zł wydatkowano już w ubiegłym roku i jeszcze 100 tys. okręg Sowlany musi dopłacić),
- jeżeli chodzi o drugie zadanie, to w 2006 r. planowane jest rozpoczęcie ul.Cieliczańskiej, ale stara się aby Powiat przesunął to na 2005 r. i rozłożył na dwa lata – 2005 i 2006, oraz o wprowadzenie dodatkowo do budżetu ul.Sosnowej w Ogrodniczkach,
Berendt Jerzy – przypomniał, że zmiana nawierzchni ul.Nowy Świat i ul.Cieliczańskiej była podnoszona już od początku tej kadencji i niepokoi go fakt, że ciągle to się wydłuża,
- odnośnie pkt.14 zapytał czy realizacja kanalizacji sanitarnej w Supraślu i Grabówce będzie realizowana w oparciu o wcześniej ustalone zasady,
Burmistrz – wyjaśnił, że kanalizacja na Podsupraśl będzie realizowana w oparciu o wcześniej ustalone zasady, tzn. Nadleśnictwo na pewno wpłaci zadeklarowaną kwotę, ale po rozstrzygnięciu przetargu i mieszkańcy również wpłacą zadeklarowaną kwotę w przyszłym roku po rozpoczęciu inwestycji,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.3
Sprawozdanie z działalności stałych komisji rady od ostatniej sesji :
Dziemiańczuk Feliks – przedstawił sprawozdanie z posiedzenia Komisji Budżetowo-Gospodarczej,
Wasilewski Tadeusz – przedstawił sprawozdanie z posiedzeń Komisji ds. Uzdrowiska,
Berendt Jerzy – przedstawił sprawozdanie z posiedzeń Komisji Rewizyjnej,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.3 „a”
Rozpatrzenie skargi p.L.Bórzyńskiej-Chilman w sprawie ustaleń w planie zagospodarowania przestrzennego wsi Zaścianki (zał. nr 3) :
Łucka Robert – zreferował temat,
- m.in. powiedział, że przede wszystkim kwestionowana jest przez p.Bórzyńską-Chilman droga dojazdowa do działek wyznaczonych na południe od tej drogi,
- zdaniem p.Bórzyńskiej-Chilman można to było rozwiązać inaczej,
- podkreślił, że wszelkie procedury zostały zachowane, plan był wykonywany pod rządami nowej ustawy, było ogłoszenie w prasie, było również ogłoszenie na tablicy ogłoszeń, było spotkanie w Zaściankach z mieszkańcami i w tym czasie nie wpłynęły żadne wnioski,
- dlatego też plan ten został przyjęty przez Radę w takim , a nie innym kształcie,
p.Bórzyńska-Chilman – podkreśliła, że to ona jest właścicielką tych gruntów, a nie jej mąż i dlatego, to czy mąż był na zebraniu mieszkańców w tej sprawie, czy nie, nie jest istotne,
- zawiadomienie o wyłożeniu planu powinno być skierowane bezpośrednio do niej,
- droga wyznaczona na planie jej zdaniem jest zbyteczna, uszczupla tylko jej grunty, a można to było zrobić inaczej,
- stwierdziła, że ten plan narusza jej własność i dlatego powinna być indywidualnie powiadomiona o wyłożeniu planu,
- w związku z powyższym prosi o uwzględnienie jej skargi,
Łucka Robert – wyjaśnił, że jeżeli ta skarga zostanie przez Radę uwzględniona, to wówczas powinna się pojawić uchwała intencyjna mówiąca o przystąpieniu do zmian istniejącego planu i wówczas trzeba będzie zrobić plan miejscowy z korektą,
Wasilewski Tadeusz – postawił wniosek aby sprawa ta została dogłębnie zbadana Komisję Infrastruktury i z jej wnioskami ponownie stanęła na sesji Rady Miejskiej,
Ignatiuk Mikołaj – stwierdził, że aby uwzględnić wniosek p.Wasilewskiego i skierować tę sprawę do Komisji Infrastruktury, to po prostu nie należy przyjmować przygotowanej w tej sprawie uchwały,
za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi
p.Bórzyńskiej-Chilman głosowało 0 radnych, przeciw 0
radnych i 12 radnych wstrzymało się od głosowania,
zał. nr 4
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.4
Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/212/04 z dnia 13 października 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ogrodniczki położonej w gminie Supraśl :
Piekarska Barbara – przedstawiła pismo Wojewody Podlaskiego Nr PN.II.0912/20/04 wskazujące, że uchwała nr XXII/212/04 została podjęta z naruszeniem prawa, jednak biorąc pod uwagę wyjaśnienia autora projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Ogrodniczki II” odstępuję się od stwierdzenia jej nieważności, (zał. nr 5)
- odczytała skargę p.Strycharczuków w powyższej sprawie (zał. nr 6)
Kurdybelska Barbara – zreferowała temat,
- stwierdziła, że jej zdaniem teren p.Strycharczuków został podzielony bardzo korzystnie,
- droga została tak wyznaczona, że 5 m wzięte jest z działek p.Stryczarczuków i 5 m od sąsiada,
- podkreśliła, że nie prawdą jest, iż na drogi zabrano p.Strycharczukom około 6 tys. m2 , bowiem w rzeczywistości jest to tylko 2.575 m2, tj.12% ogólnej powierzchni, gdzie średnio pod komunikację przewiduje się od 15 do 20 % ,
Burmistrz – stwierdził, że w tej skardze użyte jest słowo „kumoterstwo” i dlatego żąda od osób, które podpisały się pod tą skargą przeprosin, albo udowodnienia, że „kumoterstwo” rzeczywiście miało miejsce, w przeciwnym wypadku zgłosi to do Prokuratury,
Fiłonowicz Józef – wyjaśnił, że w skardze bardzo wyraźnie jest napisane, że zostało to zaprojektowane w sposób kumoterski, lub wskazujący na kumoterstwo, ale nikt nikogo nie nazwał kumotrem,
- tak więc interpretacja tego stwierdzenia jest nieprawidłowa,
- Rada co prawda ma prawo ustosunkowywać się do wszystkiego, jednak w tym wypadku jest to sprawa prywatna i jeżeli ktoś się czuje urażony, to rzeczywiście ma prawo wnieść pozew z powództwa cywilnego o zniesławienie , czy pomówienie,
- stwierdził, że rozstrzygnięcie Wojewody jednoznacznie stwierdza, że przy tym projektowaniu zostało naruszone prawo,
Piekarska Barbara – przypomniała, że przed chwilą czytała, iż Wojewoda odstąpił od stwierdzenia nieważności tej uchwały,
Kurdybelska Barbara – wyjaśniła, że całe to nieporozumienie wynikło z tego, że to co jest tzw. dokumentacją planistyczną określało rozporządzenie, w którym był wykaz wszystkich dokumentów, które należy przedstawić Wojewodzie, a w tym wykazie nie było nic o obowiązku załączenia kserokopii zwrotek wszystkich zawiadomień,
- zostało to jednak wszystko wyjaśnione , pełna dokumentacja została przedstawiona organowi nadzorczemu i uznano, że wszystko jest w porządku,
Fiłonowicz Józef – stwierdził, że rzeczywiście nie uchyla się uchwał podjętych z nieistotnym naruszeniem prawa, ale jeżeli stwierdza się, że dokumentacja planistyczna nie zwierała dokumentów potwierdzających w sposób jednoznaczny imiennych powiadomień wszystkich zainteresowanych, tzn. że nie zawierała, a ponadto nie zawierała pełnej dokumentacji planistycznej ilustrującej etap powtórnego wyłożenia planu do publicznego wglądu, są to fakty nie zaprzeczalne i Sąd to rozstrzygnie,
- stwierdził, iż nie zgadza się z tym, iż nie należało powiadamiać wszystkich zainteresowanych, a ponadto popiera stanowisko Wojewody, że brakowało niektórych dokumentów i tych dokumentów nadal nie ma,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował przegłosowanie projektu uchwały w powyższej sprawie ,
uchwałę nr XXIII/217/04 w sprawie jw.
podjęto przy 6 głosach za, 1 przeciw
i 5 wstrzymujących się od głosowania,
zał. nr 7
Piekarska Barbara – stwierdziła, że w tej chwili Rada Miejska powinna się ustosunkować do skargi mieszkańców Ogrodniczek na uchwałę z dnia 13 października 2004 r. ,
- podkreśliła, że Rada zajęła już stanowisko w tej sprawie na sesji właśnie 13 października 2004 r. , teraz powinna w zasadzie tylko potwierdzić, czy to stanowisko podtrzymuje,
Ignatiuk Mikołaj – zapytał czy są inne propozycje w tej sprawie,
Ponieważ innych propozycji nie zgłoszono Przewodniczący Rady stwierdził, iż uznaje to za podtrzymanie stanowiska Rady z sesji w dniu 13 października.
Ignatiuk Mikołaj – poprosił o zajęcie stanowiska odnośnie wniosku p.Burmistrza co do przeprosin,
Dobrowolski Radosław – zauważył, że ta sprawa nie dotyczy tylko Burmistrza, ale również radnych, a nawet całej Rady, która uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Ogrodniczki II”,
- w związku z powyższym popiera wniosek Burmistrza o skierowanie tej sprawy do Prokuratury,
Ignatiuk Mikołaj – wyjaśnił, że ta sprawa nie kwalifikuje się do Prokuratury, ponieważ nie ma tu znamion przestępstwa,
- jest to raczej pomówienie, które kwalifikuje się do powództwa cywilnego
Wasilewski Tadeusz – stwierdził, że w tej skardze jest wiele obraźliwych słów, a Rada powinna stać na straży prawa, a w tej skardze obraża się wszystkich po kolei ,
- zaproponował aby skierować pismo do autorów tej skargi, aby się do tego ustosunkowały i jeżeli uznają to za stosowne, żeby przeprosiły osoby, które zostały obrażone, a jeżeli tego nie zrobią, to wówczas Rada podejmie decyzję w tej sprawie,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że jego zdaniem powinien to wyjaśnić odpowiedni organ,
Wasilewski Tadeusz – stwierdził, że przed pójściem na drogę sądową, najpierw trzeba poczekać na słowo „przepraszam”,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że zarówno Burmistrz , jak i p.Architekt są pracownikami Urzędu i za to co robią otrzymują pensję, projektant również robił plan za pieniądze,
- radni muszą wierzyć takim osobom, a wszystko zostało przedstawione tak, że wynikało z tego, iż Rada podejmując pewne decyzje w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miała rację,
- dlatego też jego zdaniem zarzut o kumoterstwo wcale Rady nie powinien dotyczyć,
- stwierdził, iż jego zdaniem to właśnie te osoby, które są oskarżane o kumoterstwo powinny udowodnić radnym, że oskarżający nie mają racji,
Berendt Jerzy – stwierdził, że Rada Miejska wprawdzie pozytywnie zaopiniowała projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Ogrodniczki II”, nie miała jednak informacji jakie były konkretne zarzutu do tego projektu,
- zarzuty te dotyczyły konkretnych ludzi, których ten plan dotyczy,
- jeżeli więc ktoś czuje się obrażony, to niech występuje z powództwa cywilnego,
Wasilewski Tadeusz – podkreślił, że chodzi tu jedynie o to aby Burmistrz wystosował pismo do twórców tej skargi z zapytaniem, ale przecież Rada ma prawo poprzeć Burmistrza w tych działaniach,
Ignatiuk Mikołaj – poprosił o przegłosowanie czy Rada Miejska popiera Burmistrza w wystosowaniu pisma do osób, które podpisały się pod skargą,
opinia Rady – za poparciem Burmistrza w wystosowaniu
pisma do osób, które podpisały skargę głosowało 8 radnych,
przeciw 2 i 2 wstrzymało się od głosowania,
Ad.5
Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego przy lokalizacji cmentarza parafialnego Parafii Prawosławnej pw. Św. Pantelejmona (zał. nr 8) :
Pankiewicz Wiesław – poinformował, że współwłaścicielka działki nr 402 w 1999 r. wystąpiła do Urzędu Miejskiego o przekwalifikowanie tej działki i do dzisiaj nie otrzymała żadnej odpowiedzi,
- problem zaczął się kiedy właściciele postanowili sprzedać tę działkę,
- okazało się, że tę działkę jest bardzo trudno sprzedać, ponieważ stanowi ona pas ochrony sąsiadującego z nią cmentarza,
- w związku z powyższym właściciele tej działki zwrócili się do Urzędu z pytaniem dlaczego nie nikt ich nie pytał , kiedy postanowiono zlokalizować tam cmentarz oraz dlaczego nie zrobiono tam rozgraniczenia geodezyjnego,
- gdyby bowiem byli o tym powiadomieni , to prawdopodobnie dzisiaj tej sprawy by nie było,
- ci ludzie nie kwestionują obecności cmentarza, chcieliby jednak wiedzieć w jaki sposób został on tam zlokalizowany, bez powiadomienia o tym właścicieli sąsiedniej działki,
- z ostatnich pism jakie ci właściciele otrzymali z Urzędu wynika, że minęło już 10 lat i w zasadzie nic już się nie da zrobić,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że wczytując się w tę uchwałę i w jej uzasadnienie należałoby stwierdzić, że tej uchwały w ogóle nie powinno być na dzisiejszej sesji, ponieważ minęło już 10 lat i plan na tym terenie nie istnieje,
- jak teraz Rada ma się odnieść do nie istniejącego już planu,
Łucka Robert – stwierdził, że rozumie irytację p.Dziemiańczuka, ale należy pamiętać, że Urząd może poruszać się tylko w ramach prawa miejscowego i ustaw stanowionych przez Parlament, a bardzo często te ustawy nie są ze sobą spójne,
- wracając do tej konkretnej sprawy stwierdził, że próbował w dokumentach Urzędu sprawdzić, co się w 1994 r. w tej sprawie działo,
- plan miejscowy obowiązywał od roku 1988, w 1994 r. do tego planu wprowadzono obszar cmentarza,
- teren p.Bielawskiej był terenem rolnym i tym terenem rolnym pozostał,
- na dzień dzisiejszy sytuacja prawna jest następująca : zarówno plan z roku 1988, jak i uchwała z roku 1994 przestały funkcjonować,
- gmina nie ma obowiązku robienia jakiegoś podziału geodezyjnego, chyba że jest to robione na zasadzie porozumienia obu stron,
- w 1994 r. zgodnie z przepisami p.Bielawska powinna być powiadomiona o zmianie planu i o lokalizacji cmentarza,
- jeżeli jednak uchwała o zmianie planu miejscowego i lokalizacji cmentarza została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym i znalazła się w obrocie prawnym, to należy domniemywać, że wszystko zostało zrobione zgodnie z prawem,
- w tej chwili trudno jest powiedzieć dlaczego dopiero w 1999 r. p.Bielawska zauważyła, że z jej działką jest coś nie tak,
Jaksina Iga – zwróciła uwagę , że nie ma już uchwały, którą p.Rząca mogłaby zaskarżyć, ponieważ utraciła ona już swoją moc,
- jeżeli nawet Rada Miejska przyjmie uchwałę w takiej formie, jak została radnym przygotowana, to p.Rząca i tak będzie pozbawiona swoich praw , bo tak naprawdę nie będzie miała z czym pójść do Sądu,
- ta uchwała jeżeli nawet zostanie podjęta, to i tak jest bezprzedmiotowa,
Sawicka Ludmiła – stwierdziła, że cmentarz jest tam już od wielu lat i dziwi ją, że p.Bielawska widząc jak ten cmentarz powstaje nie zgłaszała żadnych pretensji, a dopiero teraz zaczęło jej to przeszkadzać,
Pankiewicz Wiesław – wyjaśnił, że p.Bielawskiej nie przeszkadzało, że powstawał tam cmentarz, problem zaczął się wówczas kiedy chciała tę działkę sprzedać i okazało się , że cała działka jest w pasie ochronnym cmentarza,
- gdyby wiedziała o tym pasie ochronnym, to wystąpiła by go gminy o zamianę działek, a taka możliwość była,
Pyłkowski Mikołaj – stwierdził, że parafia prawosławna chciała odkupić od p.Bielawskiej tę działkę na parking, ale p.Bielawska zażądała po 22 dolary za metr i parafia nie zgodziła się na to,
- w tej chwili samochody są stawiane na działce gminnej,
Jaksina Iga – stwierdziła, że gdyby istniał plan zagospodarowania przestrzennego i gdyby Rada podjęła uchwałę uwzględniającą tę skargę, to konsekwencją tego byłaby konieczność zmiany planu,
- wyjaśniła, że jeżeli nawet zostanie podjęta zaproponowana uchwała, to p.Rząca i tak nie będzie miała z czym występować do Sądu, ponieważ nie ma już tych starych uchwał, nie mniej jednak taka uchwała powinna być podjęta,
uchwałę Nr XXIII/218/04 w sprawie jw.
podjęto przy 9 głosach za i 2 wstrzymujących się
od głosowania,
(w głosowaniu nie uczestniczył radny Fiłonowicz)
zał. nr 9
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.6
Rozpatrzenie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego uchwałą Nr XXII/215/04 w sprawie zmian w Statucie Gminy :
Piekarska Barbara – odczytała wezwanie do usunięcia naruszenia interesu prawnego złożone przez p.Józefa Fiłonowicza (zał. nr 10),
Jaksina Iga – przypomniała, że ten temat został wprowadzony do porządku dziennego na początku sesji,
- w związku z powyższym można to potraktować informacyjnie i stosowną uchwałę podjąć na następnej sesji , albo przygotować taką uchwałę jeszcze na dzisiejszej sesji,
Ignatiuk Mikołaj – postawił wniosek aby uchwałę w powyższej sprawie podjąć na dzisiejszej sesji,
opinia Rady – za przyjęciem powyższego wniosku
głosowało 10 radnych, przeciw 1 i 1 wstrzymał się
od głosowania,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby przygotować projekt uchwały o odrzuceniu wezwania p.Fiłonowicza,
za przyjęciem powyższej propozycji głosowało
6 radnych, przeciw 4 i 2 wstrzymało się od głosowania,
Wasilewski Tadeusz – podkreślił , że jest za odrzuceniem wezwania p.Fiłonowicza, ponieważ uważa, że Rada może zmieniać Statut w każdej chwili,
- natomiast jest za tym aby p.Fiłonowicz uczestniczył w pracy każdej komisji w jakiej chce,
Ignatiuk Mikołaj – odczytał projekt uchwały,
Fiłonowicz Józef – wyjaśnił, że złożył to wezwanie, ponieważ w świetle uchwały z
13 października żaden radny nie ma obowiązku należenia do jakiejkolwiek stałej komisji Rady,
- jego zdaniem ogranicza to możliwość pracy radnych w komisjach,
Ignatiuk Mikołaj – wyjaśnił, że aby uczestniczyć w pracach danej komisji radny nie musi być jej członkiem,
- stwierdził, że są to tylko urojenia p.Fiłonowicza, a nie zdrowe podejście do sprawy,
Fiłonowicz Józef – oświadczył, iż rozstrzygnięcie Sądu mówiło o równości wszystkich radnych wobec prawa, a nie o urojeniach o jakich mówił Przewodniczący Rady,
- ostatnią wypowiedź Przewodniczącego Rady odbiera jako naruszenie jego godności jako radnego,
- w związku z powyższym zastanowi się jeszcze co dalej zrobić z tą sprawą,
Wasilewski Tadeusz – zauważył, że ostatnie zmiany w Statucie Gminy w takim samym stopniu dotyczą wszystkich radnych, a nie tylko p.Fiłonowicza,
- rzeczywiście istnieje taka obawa, że któryś radny nie będzie pracował w żadnej komisji, ale jego zdaniem zostanie to zweryfikowane przez wyborców,
Dobrowolski Radosław – zaapelował do p.Fiłonowicza aby wycofał swoje wezwanie, a w wolnych wnioskach wystąpił o przyjęcie go do Komisji Infrastruktury,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że jego zdaniem p.Fiłonowicz chce odebrać Radzie demokratyczne prawo do decydowania , kto ma być w danej komisji,
- p.Fiłonowicz nie może mieć pretensji do radnych , że nie chcą go wybrać do Komisji Infrastruktury, widocznie są tego jakieś powody,
- nie można odbierać woli Radzie , która jest ponad p.Fiłonowiczem i to ona będzie decydować czy wybrać p.Fiłonowicza do danej komisji , czy nie ,
- upór p.Fiłonowicza nie jest zasadny, co innego gdyby zmienił sposób swojego postępowania, wówczas prawdopodobnie byłby członkiem tej komisji,
uchwałę Nr XXIII/219/04 w sprawie jw.
podjęto przy 9 głosach za i 4 przeciw,
zał. nr 11
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.7
Podjęcie uchwał :
a) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
Berendt Jerzy – poinformował, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza zaproponowała pewne zmiany w stosunku do propozycji Burmistrza,
- podkreślił, że w przyszłości chciałby aby każda stawka była ustalana po konsultacjach z mieszkańcami,
- odnośnie poszczególnych pozycji Komisja Budżetowo-Gospodarcza przedstawiła następujące propozycje :
1) od 1m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części Burmistrz proponuje 0,52 zł i opinia Komisji jest co do tej stawki pozytywna,
2) od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej Burmistrz proponuje 16,90 zł, natomiast Komisja Budżetowo-Gospodarcza proponuje 16,50 zł ,
Matowicki Jan – postawił wniosek o pozostawienie tej stawki na poziomie 15,90
opinia Rady – za przyjęciem stawki 16,50
Głosowało 10 radnych, przeciw 2,
3) od 1 m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym Burmistrz proponuje 8,11 zł i Komisja Budżetowo-Gospodarcza akceptuje tę propozycję,
4) od 1 m m2 powierzchni użytkowej budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych Burmistrz proponuje 3,61 zł i Komisja Budżetowo-Gospodarcza akceptuje tę propozycję,
5) od pozostałych budynków lub ich części, w tym: wybudowanych na terenach ujętych w planie zagospodarowania przestrzennego jako zabudowa letniskowa Burmistrz proponuje 5,82 natomiast Komisja Budżetowo-Gospodarcza 6,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
opinia Rady – za przyjęciem stawki 6,00 zł
głosowało 7 radnych, przeciw 5,
6) zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego Burmistrz proponuje 5,82 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej i Komisja akceptuje tę propozycję,
7) pozostałych Burmistrz proponuje 4,50 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, natomiast Komisja 4,30 ,
opinia Rady – za przyjęciem stawki 4,30 zł
głosowało 9 radnych, przeciw 4,
8) od budowli: stanowiących własność gminy i przekazanych w zarząd innym jednostkom, a związanych z procesem poboru i uzdatniania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków - 0,1 % ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 – 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nic się nie zmieniło,
9) pozostałych - 2% ich wartości określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 – 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nic się nie zmieniło,
10) od 1 m2 powierzchni gruntów:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków Burmistrz proponuje 0,63 zł i Komisja akceptuje tę stawkę,
- zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego Burmistrz proponuje 0,31 zł i Komisja akceptuje tę propozycję,
- pozostałych burmistrz proponuje 0,20 zł, natomiast Komisja 0,17zł,
opinia Rady – za przyjęciem stawki 0,17 zł
głosowało 12 radnych, 1 wstrzymał się od głosowania,
11) od 1 ha powierzchni pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrownie wodne Burmistrz proponuje 3,41 zł, natomiast Komisja Budżetowo-Gospodarcza proponuje 3,52 zł.
opinia Rady – za przyjęciem stawki 3,52 zł
głosowało 8 radnych, 1 wstrzymał się od głosowania,
Ignatiuk Mikołaj – poprosił o przegłosowanie całej uchwały, łącznie z przyjętymi poprawkami,
uchwałę Nr XXIII/220/04 w sprawie określenia
wysokości stawek podatku od nieruchomości
przyjęto przy 11 głosach za i 2 przeciw,
zał. nr 12
b) w sprawie stawek podatku od środków transportowych :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
- m.in. poinformowała, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza w stosunku do projektu Burmistrza zaproponowała następujące zmiany :
1) w §1 ust.1 pkt 1 zamiast proponowanych przez Burmistrza stawek : 110 zł, 220 zł i 330 zł - proponuje odpowiednio 170, 300 i 450 zł,
2) natomiast w §1 ust.1 pkt 5 Burmistrz proponuje 1.050 zł , a Komisja Budżetowo-Gospodarcza 1.100 zł
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że jego zdaniem tak drastyczna podwyżka w § 1 ust.1 pkt 1 jest nieuzasadniona,
- dlatego proponuje podwyżkę o 25%, czyli zamiast 110 zł – 137 zł, zamiast 220 zł – 275 zł i zamiast 330 zł – 412 zł ,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby w pierwszej kolejności przegłosować propozycję Burmistrza z poprawkami Komisji Budżetowo-Gospodarczej , jeżeli to nie przejdzie, to będzie głosowana propozycja p.Dobrowolskiego,
uchwałę Nr XXIII/221/04 w sprawie jw.
podjęto przy 10 głosach za i 3 przeciw,
zał. nr 13
c) w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
- m.in. poinformowała, że w §1 pkt 1 i 2 należy dopisać „za wypisy ze studium lub miejscowych planów...” i „za wyrysy ze studium lub miejscowych planów...”
- poinformowała również, że projekt uchwały w powyższej sprawie został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetowo-Gospodarczą,
uchwałę Nr XXIII/222/04 w sprawie jw.
podjęto przy 10 głosach za i 3 przeciw,
zał. nr 14
d) w sprawie opłaty miejscowej :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
- m.in. poinformowała, że w § 5 jest bląd , powinno być „... z dnia 29 listopada 2003 r. ...”
- poinformowała również, że projekt uchwały w tej sprawie został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetowo-Gospodarczą,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że niektóre renomowane uzdrowiska mają opłatę miejscową na poziomie proponowanym przez Burmistrza, a nawet niższą,
- w związku z powyższym proponuje obniżenie tej opłaty do 1,5 zł,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby najpierw przegłosować propozycję Burmistrza , popartą przez Komisję Budżetowo-Gospodarczą,
uchwałę Nr XXIII/223/04 w sprawie jw.
podjęto przy 11 głosach za i 2 przeciw,
zał. nr 15
e) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od posiadania psów :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
- poinformowała, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza zaopiniowała ten projekt uchwały pozytywnie,
uchwałę Nr XXIII/224/04 w sprawie jw.
podjęto przy 11 głosach za i 2 przeciw,
zał. nr 16
f) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. :
Majewska Lucyna – zreferowała temat oraz przedstawiła projekt uchwały,
- m.in. poinformowała, że od momentu wysłania materiałów radnym zaszły pewne okoliczności zmuszające do dokonania w projekcie uchwały zmian,
- odbył się mianowicie przetarg na realizację inwestycji związanej z kanalizacją deszczową na Szosie Baranowickiej, w efekcie którego okazało się, że należałoby środki na to zadanie zwiększyć (w ramach limitu Zaścianek) o 40 tys. zł,
- podkreśliła, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza pozytywnie zaopiniowała tę zmianę,
- oprócz tego na posiedzeniu Komisji zgłoszono wniosek w zwiększenie środków (7 tys.) na realizację zadania pod nazwą „wykonanie 2 przystanków w Zaściankach”, również w ramach limitu Zaścianek,
- w związku z powyższym w zał. nr 2 w wydatkach inwestycyjnych ul.Modrzewiowa w Zaściankach, proponuje skreślić kwotę 101 zł i zamiast niej wstawić po stronie zmniejszenia wydatków kwotę 46.900 zł,
- niżej są wydatki inwestycyjne „przystanek w Zaściankach” , gdzie jest zmniejszenie o 101 zł, zamiast tego trzeba zwiększyć o 6.900 zł (w sumie będzie 7.001 zł ),
- trzeba również dodać nową pozycję „wydatki inwestycyjne – kanalizacja deszczowa Szosa Baranowicka w Zaściankach” – 40 tys. zł ,
- w efekcie zmieni się planowane zwiększenie wydatków (361.108,- zł) i planowane zmniejszenie (139.143,- zł),
- poinformowała również , że w ślad za tym przygotowana jest uchwała w sprawie zaciągnięcia zobowiązania długoterminowego (240 tys. zł) na zadanie, na które zwiększamy środki,
- odczytała projekt uchwały w tej sprawie,
Szymański Szczęsny Jan – stwierdził, iż ma duże opory jeżeli chodzi o przesunięcie środków ze świetlicy w Sobolewie do OAKiR w Supraślu,
- stwierdził, że w świetlicy w Sobolewie jest jeszcze dużo do zrobienia i dlatego te pieniądze powinny być przeznaczone na dalszą modernizację i wyposażenie tej świetlicy,
Burmistrz – poinformował, że te środki były w dyspozycji Dyrektora OAKiR i to on zaproponował te przesunięcia, a ponadto te pieniądze w Sobolewie nie byłyby w tym roku wykorzystane,
Ignatiuk Mikołaj – zwrócił uwagę, że jest to jedyna świetlica na ich terenie,
Majewska Lucyna – podkreśliła, że nie były to pieniądze z remontów świetlic, tylko z działalności OAKiR , powstałe głównie jako oszczędności w wyniku nie zatrudnienia palacza w czasie remontu budynku,
Burmistrz – podkreślił, że w tym roku te pieniądze potrzebne są do zapłacenia za remont dachu i za ogrzewanie sali kinowej w Supraślu, a w przyszłym roku na pewno wrócą do świetlicy w Sobolewie,
Pankiewicz Wiesław – zaproponował aby w takim razie te pieniądze przeznaczyć na remont świetlicy w Henrykowie,
Wasilewski Tadeusz – zapytał, czy naprawdę w budżecie nie znajdzie się 11 tys. zł na ogrzewanie Domu Ludowego, czy rzeczywiście jedynym wyjściem jest przesunięcie tych środków ze świetlicy w Sobolewie,
Berendt Jerzy – stwierdził, że można przecież podpisać aneks do umowy, że za roboty w OAKiR zapłaci się na początku stycznia, a tych pieniędzy ze świetlicy w Sobolewie nie przesuwać,
Wasilewski Tadeusz – stwierdził, że jego zdaniem te pieniądze rzeczywiście powinny zostać w Sobolewie , a na ogrzewanie w Supraślu pieniądze można znaleźć,
Pankiewicz Piotr – postawił wniosek o pozostawienie tych 11 tys. tam gdzie były, czyli przy świetlicy w Sobolewie,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że Rada nie może dysponować tymi pieniędzmi, ponieważ jest to w kompetencji Dyrektora , można natomiast pomyśleć o jakimś kompromisie,
Jaksina Iga – wyjaśniła, że p.Szczepaniak zawierając umowę z wykonawcą miał do tego prawo i miał na to środki,
- jeżeli więc teraz Rada zabierze te środki, to trzeba się będzie liczyć z pewnymi konsekwencjami ,
Majewska Lucyna – wyjaśniła, że zmian w budżecie może dokonywać Rada , ale również w pewnym zakresie (w ramach rozdziału) Burmistrz ,
- akurat te przesunięcia w budżecie OAKiR-u mógł zrobić zarządzeniem Burmistrz,
- zostało to jednak przedstawione na sesji, ponieważ Burmistrz chce prowadzić jak najbardziej jawną politykę finansową,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, iż po wysłuchaniu wyjaśnień wycofuje swój wniosek,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby w takim razie nic już nie zmieniać w tym zakresie , ale żeby pamiętać o tych środkach dla świetlicy w Sobolewie w przyszłorocznym budżecie,
Majewska Lucyna – poinformowała, że wczoraj wpłynęło do Urzędu pismo z Ministerstwa Finansów informujące o zwiększeniu subwencji ogólnej o ponad
25 tys. zł i z tych środków część można przeznaczyć np. na świetlicę w Sobolewie,
Burmistrz – stwierdził, że nie ma sensu na siłę wydawać pieniądze, przecież one i tak nie przepadną ,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby w przyszłym roku na świetlicę w Sobolewie przeznaczyć jakąś zwiększoną pulę pieniędzy,
Berendt Jerzy – poinformował, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie (łącznie z zaproponowanymi zmianami),
uchwałę Nr XXIII/225/04 w sprawie jw.
podjęto jednogłośnie,
(w głosowaniu uczestniczyło 13 radnych)
zał. nr 17
uchwałę Nr XXIII/226/04 w sprawie zaciągnięcia
zobowiązania długoterminowego podjęto
przy 12 głosach za i 1 wstrzymującym się
od głosowania,
zał. nr 18
g) w sprawie określenia zasad gospodarki nieruchomościami należącymi do zasobu Gminy Supraśl (zał. nr 19) :
Berendt Jerzy – poinformował, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza proponuje wprowadzenie następujących zmian :
- w § 2 ust.2 Komisja proponuje wykreślenie wyrazów : „odpowiedniej komisji”, wówczas całe zdanie kończyłoby się słowami „wydane po zasięgnięciu opinii Rady”
Jaksina Iga – zwróciła uwagę, że wprowadzenie tej poprawki stawia pod znakiem zapytania w ogóle sens podejmowania tej uchwały,
- zaproponowała aby ewentualnie wpisać „po zasięgnięciu opinii wszystkich komisji Rady”,
Pankiewicz Piotr – zwrócił uwagę, że komisje są organami Rady, a nie Burmistrza,
Berendt Jerzy – stwierdził, że opinie komisji nie mogą stanowić podstawy do podejmowania decyzji przez Burmistrza,
- jego zdaniem proponowana zmiana wcale nie krępuje decyzyjności Burmistrza , ale na horyzoncie widzi potrzeby gminy, a władanie majątkiem gminy jest ogromną odpowiedzialnością,
Ignatiuk Mikołaj – postawił wniosek o zdjęcie tego punktu z porządku dziennego i ponowne przeanalizowanie tego projektu uchwały przez komisje,
stanowisko Rady – za przyjęciem uchwały w sprawie
określenia zasad gospodarki nieruchomościami
należącymi do zasobu Gminy Supraśl głosowało
0 radnych, 13 wstrzymało się od głosowania,
h) w sprawie likwidacji OAKiR :
Piekarska Barbara – zreferowała temat,
- m.in. poinformowała , że do tej pory OAKiR funkcjonował na zasadzie jednostki budżetowej,
- jednak zdaniem RIO na dzień dzisiejszy takie jednostki powinny funkcjonować jako instytucje kultury,
Dobrowolski Radosław – zapytał czy ta zmiana funkcjonowania OAKiR musi nastąpić właśnie teraz,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że jest to najlepszy okres, ponieważ z jednej strony kończy się kadencja Dyrektora Szczepaniaka, a z drugiej kończy się rok budżetowy,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że projekty uchwał dot. OAKiR nie były opiniowane przez Komisję Oświaty i Kultury i dlatego , jeżeli jest to możliwe to lepiej byłoby je rozpatrzyć na następnej sesji,
Majewska Lucyna – podkreśliła, że jeżeli w naszym budżecie OAKiR nadal będzie działał na zasadzie jednostki budżetowej, a nie instytucji kultury to RIO na pewno naszego budżetu na 2005 r. nie zaakceptuje,
Dziemiańczuk Feliks – zauważył, że w Statucie nowej instytucji kultury nie nic na temat podległości świetlic wiejskich,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że sprawa podległości świetlic wiejskich pod OAKiR została załatwiona w 1999 r. i powielanie tego w nowym Statucie nie jest zasadne, a ponadto wszystko co dotychczas podlegało pod OAKiR automatycznie przechodzi pod Centrum Kultury i Rekreacji,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że jego zdaniem skoro jest to nowy twór, to ponownie powinno to być określone w nowym statucie,
Piekarska Barbara – zaproponowała aby w takim razie w Statucie CKiR w § 12 pkt 2 dopisać „i świetlic” ,
Berendt Jerzy – odnośnie § 16 stwierdził, że nowo wybrany Dyrektor CKiR nie będzie w stanie rzetelnie opracować regulaminu organizacyjnego,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że wyraźnie mówi o tym ustawa i regulamin organizacyjny musi określić dyrektor,
Wasilewski Tadeusz – zapytał czy w związku z tym , że promocja gminy została przeniesiona do CKiR związane jest z tym dodatkowy etat (osoba która by się tym zajmowała),
Piekarska Barbara – stwierdziła, że dużo będzie zależało od nowego dyrektora i jego koncepcji zajmowania się promocją,
Wasilewski Tadeusz – stwierdził, że próbuje się tej nowej instytucji kultury dołożyć zadań , ale w ślad za tym nie idą pieniądze, a przecież sama zmiany nazwy niczego nie zmieni, ani nie polepszy,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że zasadnicza zmiana polega na zmianie formy finansowania nowej instytucji kultury, która m.in. będzie miała możliwość pozyskiwania środków z zewnątrz, czy np. zaciągania kredytów,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że jeżeli w wyniku konkursu zostanie wyłoniony nowy dyrektor , to jak to się będzie miało do odpowiedzialności za bieżący rok,
- jeżeli się okaże, że były jakieś niedociągnięcia, to kto a to będzie odpowiadał,
Piekarska Barbara – stwierdziła, że oczywiście będzie za to odpowiadał p.Szczepaniak,
uchwałę Nr XXIII/227/04 w sprawie likwidacji OAKiR
jako jednostki budżetowej podjęto przy 9 głosach za,
2 przeciw i 2 wstrzymujących się od głosowania,
zał. nr 20
i) w sprawie utworzenia instytucji kultury :
uchwałę Nr XXIII/228/04 w sprawie utworzenia
instytucji kultury podjęto przy 11 głosach za i 2 przeciw,
zał. nr 21
j) w sprawie nadania statutu instytucji kultury :
Piekarska Barbara – zaproponowała aby w § 12 pkt 2 dopisać „i świetlic” ,
opinia Rady – jednogłośnie za przyjęciem
powyższej poprawki,
(w głosowaniu uczestniczyło 13 radnych)
uchwałę Nr XXIII/229/04 w sprawie przyjęcia
Statutu CKiR podjęto jednogłośnie,
zał. nr 22
k) w sprawie powołania stałych komisji Rady :
Greś Roman – zaproponował aby w § 2 dopisać radnego Piotra Pankiewicza,
Pankiewicz Piotr – wyraził zgodę,
Piotrowski Bogdan – zgłosił do Komisji Infrastruktury radnego Józefa Fiłonowicza,
Fiłonowicz Józef – wyraził zgodę,
Ignatiuk Mikołaj – stwierdził, iż rezygnuje z Komisji Infrastruktury, podkreślając jednocześnie, że w miarę możliwości zawsze chętnie będzie w jej posiedzeniach uczestniczył,
Wasilewski Tadeusz – do Komisji ds. Uzdrowiska ... zgłosił radnego Radosława Dobrowolskiego,
Dobrowolski Radosław – wyraził zgodę,
Wasilewski Tadeusz – do tej samej Komisji zgłosił radną Alinę Maliszewską-Tur ,
Maliszewska-Tur Alina – wyraziła zgodę,
Pankiewicz Piotr – zgłosił do Komisji ds. Uzdrowiska .... radnego Romana Gresia,
Greś Roman – wyraził zgodę,
Zgłoszono jeszcze do Komisji ds. Uzdrowiska ... radnych : Józefa Fiłonowicza, Jana Matowickiego i Piotra Pankiewicza – wszyscy wyrazili zgodę.
Radny Tadeusz Karpowicz telefonicznie zrezygnował w pracach wszystkich komisji w których był.
Do Komisji Infrastruktury zgłoszono jeszcze radnych Tadeusza Wasilewskiego i Jana Szczęsnego Szymańskiego – obaj wyrazili zgodę.
Ignatiuk Mikołaj – poinformował, że kandydatami do Komisji Infrastruktury są następujący radni : Józef Fiłonowicz, Radosław Dobrowolski, Piotr Pankiewicz, Jan Matowicki, Wiesław Pankiewicz, Andrzej Sawicki, Szczęsny Jan Szymański i Tadeusz Wasilewski,
- natomiast do Komisji ds. Uzdrowiska , Ochrony Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu zgłoszono następujących radnych : Radosław Dobrowolski, Tadeusz Wsilewski, Alina Maliszewska-Tur, Roman Greś, Józef Fiłonowicz, Jan Matowicki i Piotr Pankiewicz,
- dodał, że skład Komisji Budżetowo-Gospodarczej nie uległ zmianie,
uchwałę Nr XXIII/230/04 w sprawie powołania
członków stałych komisji Rady Miejskiej
podjęto przy 12 głosach za i 1 wstrzymującym się
od głosowania,
zał. nr 23
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował 5 min. przerwę w celu ukonstytuowania się komisji,
Po przerwie Przewodniczący Rady poinformował, że przewodniczącym Komisji Budżetowo-Gospodarczej został Feliks Dziemiańczuk a jego zastępcą Jerzy Berendt, przewodniczącym Komisji Infrastruktury wybrano Radosława Dobrowolskiego, a Komisji ds. Uzdrowiska, Ochrony Zdrowia ... Tadeusza Wasilewskiego.
l) w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Gminy Supraśl do Zgromadzenia Związku Gmin „Czyste Środowisko” :
Ignatiuk Mikołaj – przedstawił projekt uchwały,
- jako kandydata Gminy Supraśl zaproponował p.Piotra Pankiewicza,
Pankiewicz Piotr – wyraził zgodę,
uchwałę Nr XXIII/231/04 w sprawie jw
podjęto przy 10 głosach za i 1 przeciw
i 2 wstrzymujących się od głosowania,
zał. nr 24
Ad.8
Interpelacje i zapytania radnych :
Pankiewicz Piotr – odnośnie uchwały z 29.05.2004 r. w sprawie przystąpienia do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Zaścianki, zapytał dlaczego od maja nic się w tym kierunku nie robi,
- zapytał na jakim etapie jest sprawa chodników w Zaściankach,
- na jakim etapie jest sprawa sprzedaży placu przy ul.Górka Tomka,
- na jakim etapie jest przygotowanie kanalizacji Górki Tomka do realizacji,
- zapytał dlaczego komitet społeczny budowy ul.Konrada nie zebrał dostatecznej ilości środków (30%) , to samo dotyczy oświetlenia ul.Konrada,
Burmistrz – odnośnie chodników to projekt jest robiony i to samo dotyczy kanalizacji Górki Tomka,
Matowicki Jan - stwierdził, że zgłoszono Burmistrzowi pojawienie się wysypiska na drodze leśnej i jak do tej pory nic w tym kierunku nie zrobiono,
- zapytał czy zgłoszono odłów psa w Karakulach,
Burmistrz – odnośnie psa poinformował, że zgłoszono to do schroniska i teraz czekamy kiedy będzie miejsce,
Ignatiuk Mikołaj – poinformował, że jedna interpelacja wpłynęła od p.Dobrowolskiego,
Szymański Szczęsny Jan – zapytał kiedy zostanie dokończona ul.Górna przy zbiegu z ul.Dolną , mieszkańcy proszą o interwencję w tej sprawie,
Burmistrz – stwierdził, że zostanie to zrobione do maja przyszłego roku,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.9
Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji :
na poprzedniej sesji nie zgłoszono interpelacji
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.10
Wolne wnioski :
Ignatiuk Mikołaj – przedstawił pismo Stowarzyszenia Kulturalnego „Collegium Suprasliense” w sprawie nazwania ulicy na Osiedlu Brzozówka imieniem „Biskupa Leona L. Jaworowskiego” (zał. nr 25),
- przedstawił pismo p.Bórzyńskiej-Chilman będące uzupełnieniem do uprzednio złożonej skargi (zał. nr 26),
Wasilewski Tadeusz – odczytał pismo Grupy Inicjatywnej w sprawie powołania nowej gminy z sołectw przyległych do Sołectwa Grabówka (zał. nr 27),
Ignatiuk Mikołaj – stwierdził, że jest to inicjatywa osób, które widzą pewne nieprawidłowości, zresztą on sam takie nieprawidłowości widzi,
- w tej chwili najważniejsze jest dążenie do tego aby w przyszłość iść razem,
- jego zdaniem tylko koncentracja kapitału może doprowadzić do pozyskania naprawdę poważnych środków z zewnątrz,
- nie można również tak bardzo rozdrabniać się w inwestycjach, cele powinny być shieraryzowane i konsekwentnie realizowane,
- nigdy nie należy dążyć do konfrontacji, a raczej dążyć do kompromisu,
- poinformował, że udzielił odpowiedzi Sądowi Pracy odnośnie wynagrodzenia Burmistrza,
Wasilewski Tadeusz – odczytał pismo Sądu Pracy (zał. nr 28),
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował aby pełnomocnikiem Rady Miejskiej przed Sądem Pracy został p.Jerzy Berendt,
Berendt Jerzy – stwierdził, że jego zdaniem najbardziej kompetentną osobą byłaby zatrudniona w Urzędzie Miejskim Radczyni Prawna, ponieważ w tym wypadku trzeba mieć odpowiednie kwalifikacje,
- jeżeli nasza p.mecenas odmówiła, to powinno gminę stać na wynajęcie innego prawnika,
Ignatiuk Mikołaj – przypomniał, że w rozmowie z p.Berendtem i p.Dobrowolskim w gabinecie Burmistrza, zdecydowali , że gmina nie będzie wynajmował prawnika z zewnątrz, ponieważ szkoda wydawać około 1,5 tys. zł ,
Piekarska Barbara – wyjaśniła, że Rada Miejska nie musiała upoważniać p.Ignatiuka do jej reprezentowania przed Sądem Pracy, ponieważ § 115 Statutu Gminy wyraźnie mówi, że : „Czynności w zakresie prawa pracy wobec Burmistrza wykonuje przewodniczący Rady, a wysokość wynagrodzenia Burmistrza ustala każdorazowo Rada na wniosek Przewodniczącego” ,
Berendt Jerzy – stwierdził, że aby być pełnomocnikiem to trzeba mieć uprawnienia, a żeby mieć uprawnienia, to trzeba mieć odpowiednie kwalifikacje, a nasza p.mecenas takie kwalifikacje ma,
Szymański Szczęsny Jan – stwierdził, że p.mecenas jest pracownikiem Urzędu zatrudnionym przez Burmistrza i dlatego nie może reprezentować Rady w taki sposób jakby Rada tego chciała,
Wasilewski Tadeusz – stwierdził, że Rada powinna wręcz zwolnić p.mecenas z takiego obowiązku, ponieważ sytuacja jest bardzo niezręczna,
Fiłonowicz Józef – stwierdził, że jego zdaniem kandydatura p.Berendta jest bardzo słuszna,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że skoro p.Berendt nie wyraża zgody, to stawia wniosek aby w tej sprawie zatrudnić prawnika z zewnątrz,
Pankiewicz Piotr – postawił wniosek aby zgodnie ze Statutem Gminy Radę Miejską reprezentował p.Ignatiuk,
Piotrowski Bogdan – zaproponował aby do pomocy p.Ignatiukowi wynająć jeszcze mecenasa z zewątrz,
Dobrowolski Radosław – zaproponował aby takim pełnomocnikiem Rady został p.Fiłonowicz,
Ignatiuk Mikołaj – zaproponował przegłosowanie wniosku czy w ogóle ustanawiać pełnomocnika z zewnątrz,
Dziemiańczuk Feliks – poprosił o przedstawienie jakiej odpowiedzi Sądowi Pracy udzielił p.Przewodniczący Rady,
Piekarska Barbara – odczytała tę odpowiedź (zał. nr 29),
Dziemiańczuk Feliks – zaproponował aby zostawić tę sprawę do rozstrzygnięcia Sądu i niezależnie od tego jaki będzie wyrok , pogodzić się z tym wyrokiem,
Ignatiuk Mikołaj – ponownie poprosił o przegłosowanie wniosku o ustalenie (zatrudnienie) pełnomocnika Rady z zewnątrz,
opinia Rady – za przyjęciem powyższego wniosku
głosowało 7 radnych, przeciw 5
i 1 wstrzymał się od głosowania,
Majewska Lucyna – poinformowała, że 11.03.2004 r. Burmistrz działając na podstawie upoważnienia Rady zawarł porozumienie z Powiatem Białostockim w sprawie udzielenia pomocy finansowej powiatowi na przebudowę drogi Ogrodniczki – Sowlany, była to kwota 300 tys. zł ,
- powiat miał się rozliczyć z wykonania tych środków do 30.03.2005 r.
- dziś już wiemy, że takie rozliczenie nie będzie możliwe,
- wobec powyższego Zarząd Powiatu proponuje podpisanie aneksu do porozumienia w którym zmienia się 2 pozycje, przede wszystkim było zapisane, że to porozumienie podpisuje się na czas ściśle określony z terminem obowiązywania do 31.12.2004 r. , a teraz proponują ten termin przedłużyć do 31.12.2005 r. , a rozliczenie środków finansowych było poprzednio do 31.03.2005 r. a teraz proponują do 31.03.2006 r. ,
- stwierdziła, że w zasadzie są dwa rozwiązania , jeżeli Rada wyrazi zgodę na podpisanie tego aneksu, to środki które gmina przekazała w formie dotacji Zarząd Powiatu zawiesi u siebie na tzw. wydatkach nie wygasających i w terminie zawartym w aneksie będzie musiał dokonać rozliczenia,
- jeżeli zaś Rada nie zgodzi się na podpisanie tego aneksu, będzie to skutkowało zwrotem do naszego budżetu tych 300 tys. i trzeba będzie ponownie podpisać porozumienie i ponownie przekazać środki,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że nie ma sensu zabieranie tych pieniędzy z powrotem ,
- rozmawiał w tej sprawie w Starostwie, gdzie powiedziano mu, żeby w żadnym wypadku tych pieniędzy nie zabierać,
- zaproponował aby te środki pozostawić w Starostwie,
opinia Rady – za pozostawieniem tych środków w Starostwie
głosowało 7 radnych, 6 wstrzymało się od głosowania,
Burmistrz – odnośnie wystąpienia p.Kubiaka zaproponował aby tworząc budżet na 2005 r. zapraszać na posiedzenia komisji członków tego Komitetu Inicjatywnego,
- nie można bowiem tego lekceważyć, a ci ludzie muszą się przekonać , że nikt nikogo nie chce skrzywdzić,
- podkreślił, że budżet koniecznie trzeba uchwalić jeszcze w grudniu, każdy miesiąc zwłoki będzie kosztował gminę w inwestycjach około 100 tys. zł , albowiem na początku roku firmy nie mają roboty i ceny są znacznie niższe,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że jego zdaniem najlepszym okresem na uchwalenie budżetu byłaby połowa stycznia,
- poprosił aby poszczególne okręgi wyborcze jak najszybciej uzgodniły swoje budżety inwestycyjne,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.11
Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji :
Fiłonowicz Józef – stwierdził, że protokół z ostatniej sesji jego zdaniem nie jest wiernym odzwierciedleniem przebiegu obrad,
za przyjęciem protokołu z ostatniej sesji głosowało
12 radnych , przeciw 1
Ad.12
Zakończenie :
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego na tym o godz.2000 sesję zakończono.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Protokołował : Przewodniczący Rady
M.Brajczewski
mgr inż. Mikołaj Ignatiuk
Metryka strony