za 2006 rok
Informacja
z wykonania budżetu gminy Supraśl za 2006 rok
Niniejsza informacja z wykonania budżetu Gminy Supraśl za 2006 rok stanowi wypełnienie wymogów art. 14 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
Budżet Gminy uchwalony przez Radę Miejską w Supraślu Uchwałą Nr XXXVI/337/05 z dnia 29 grudnia 2005 roku kształtował się następująco:
1. dochody 22.287.394
2. wydatki 24.908.390
3. przychody 2.620.996
4. rozchody 528.404
W okresie sprawozdawczym budżet podlegał zmianom określonym w ustawie o finansach publicznych. Dokonywano ich na podstawie uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Burmistrza. Zmiany wynikały z pozyskania dodatkowych środków – dotacji na zadania bieżące oraz zmniejszenia dotacji (ZPORR) na zadania inwestycyjne. Efektem dokonanych zmian było zmniejszenie planowanych:
-
dochodów o kwotę – 131.628 zł,
-
wydatków o kwotę - 533.971 zł,
-
przychodów o kwotę – 402.343 zł.
Plan po |
Wykonanie na |
% wykonania |
|
Wyszczególnienie |
zmianach |
31.12.2006 |
planu |
Dochody ogółem |
22 155 766 |
23 126 740 |
104,38 |
Wydatki ogółem |
24 374 419 |
23 300 782 |
95,60 |
Deficyt/nadwyżka |
-2 218 653 |
-174 042 |
7,84 |
DOCHODY. Zaplanowane dochody zostały zrealizowane w 104,38 %, co stanowi wynik o 0,67 punktu procentowego niższy od wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku 2005. Oznacza to jednak nominalne wpływy do budżetu o 3.608.254 zł wyższe, niż w tym samym okresie roku ubiegłego, przy jednocześnie wyższym o 19,24 % poziomie prognozowanych rocznych dochodów.
Analizując wykonanie dochodów budżetowych należy stwierdzić, że ich struktura zmieniła się na korzyść dochodów własnych, których udział w latach 2003-2005 wyniósł odpowiednio: 53%, 56%, 60%. W roku 2006 zrealizowane dochody własne stanowią 63,49 % dochodów gminy ogółem. Dochody własne obejmują podatki i opłaty lokalne, dochody z majątku, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz środki pozyskane z innych źródeł – funduszy strukturalnych (środki z UE). Dochody własne realizowano za pośrednictwem Urzędów Skarbowych, Urzędu Miejskiego i gminnych jednostek organizacyjnych.
Drugie co do wielkości źródło zasilania budżetu stanowią subwencje – 21,98 %. Ich udział w budżecie sukcesywnie maleje, mimo tego że nominalne wpływy do budżetu są coraz wyższe. W latach 2003 – 2005 wskaźniki wykonania tego źródła dochodów kształtowały się odpowiednio: 30%, 29%, 26%.
Udział dotacji celowych w ogólnej strukturze dochodów wyniósł w 2006 r. 14,53 %. W latach ubiegłych utrzymywał się na poziomie: 17 % w 2003 oraz 14 % - zarówno w roku 2004 jak i w 2005. Dotacje otrzymujemy na realizację zadań własnych, zleconych, realizowanych w drodze umów i porozumień. Dotującym jest budżet państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz fundusze celowe.
WYDATKI. O wydatkach zwykło się mówić, że stanowią pochodną dochodów, a ich forma odzwierciedla sposób realizacji zadań. Określone ustawami zadania realizowano za pośrednictwem Urzędu Miejskiego, gminnych jednostek organizacyjnych, a także poprzez inne podmioty, nie zaliczane do sektora finansów publicznych i jednocześnie nie działające w celu osiągnięcia zysku.
Wskaźnik realizacji wydatków wyniósł 95,60 % i był o 0,62 punktu procentowego wyższy w porównaniu do wskaźnika za analogiczny okres ubiegłego roku.
Struktura wydatków w układzie wynikającym z uchwały budżetowej była następująca:
Plan po |
Wykonanie na |
% wykonania |
|
Wyszczególnienie |
zmianach |
31.12.2006 |
planu |
Wydatki majątkowe, w tym: |
9 872 494 |
9 372 463 |
94,94 |
zakupy inwestycyjne |
398 686 |
372 742 |
93,49 |
dotacje na zadania inwestycyjne |
132 246 |
124 441 |
94,10 |
wydatki inwestycyjne |
9 341 562 |
8 875 280 |
95,01 |
Wydatki bieżące, z tego |
14 501 925 |
13 928 319 |
96,04 |
wynagrodzenia |
5 011 599 |
4 875 676 |
97,29 |
składki na ubezpieczenie społeczne, FP |
992 320 |
976 810 |
98,44 |
dotacje |
1 194 167 |
1 149 745 |
96,28 |
obsługa długu |
142 745 |
66 237 |
46,40 |
pozostałe wydatki |
7 161 094 |
6 859 851 |
95,79 |
Razem |
24 374 419 |
23 300 782 |
95,60 |
Mimo, iż rok budżetowy 2006 zamknął się deficytem w kwocie 174.042 zł - to jest on niewielki w stosunku do planowanego i wynosi zaledwie 7,84 %. Wpływ na taki wynik miało przekroczenie o 4,38 % prognozy dochodów, które jest efektem osiągnięcia wysokich wpływów z majątku, zwłaszcza ze sprzedaży nieruchomości, zwiększenia wpłat z tytułu podatków (PIT, CIT) oraz poprawy sprawności realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych. Nie bez znaczenia pozostaje mniejsze o 4,4 % wykonanie zaplanowanych wydatków. Jednocześnie należy odnotować korzystne zmiany, które zaszły w strukturze wydatków. Ograniczone zostały wydatki bieżące (o 4,30 % w stosunku do roku 2005), a zwiększony został udział wydatków majątkowych – również o 4,3 %.
Dokonane w 2006 roku operacje finansowe wynikające z zaciągnięcia kredytów i jednoczesnej spłaty rat kredytów i pożyczek z lat ubiegłych spowodowały wzrost zadłużenia ogółem, które na dzień 31.12.2006 roku wyniosło 1.765.136 zł, co oznacza, iż wskaźnik zadłużenia (w stosunku do dochodów) wyniósł 7,63 % i daleki jest od ustawowej granicy 60%.
INFORMACJE UZUPEŁNIAJACE:
-
W roku 2006 Gmina Supraśl nie udzielała gwarancji ani poręczeń.
-
Kwota zobowiązań wymagalnych na dzień 31 grudnia 2006 roku wynosi 17, 60 zł
-
Zestawienie dotacji otrzymanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego:
Lp. |
Nazwa j.s.t. |
Zadanie |
Kwota |
1 |
Podlaski Urząd Marszałkowski |
modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych |
40 000 |
2 |
Starostwo Powiatowe |
utrzymanie dróg powiatowych |
30 496 |
3 |
częściowe pokrycie kosztów remontu kapitalnego odcinka drogi powiatowej Zielona-Sowlany |
10 000 |
|
4 |
Gmina Wasilków |
współfinansowanie zadania inwestycyjnego pn. Budowa oświetlenia przy ul.Kościelnej w Karakulach |
20 642 |
RAZEM |
101 138 |
-
Zestawienie dotacji udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego:
Lp. |
Nazwa j.s.t. |
Zadanie |
Kwota |
1 |
Miasto Białystok |
opieka na dziećmi z terenu gminy Supraśl w przedszkolach białostockich |
333 748 |
2 |
Gmina Wasilków |
dofinansowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy ul.Kościelnej w Karakulach |
12 224 |
3 |
Podlaski Urząd Marszałkowski |
współfinansowanie projektu pn. "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim" |
3 022 |
4 |
Starostwo Powiatowe |
przebudowa ul.Ciołkowskiego na odcinku od ul.Jodłowej do granic miasta Białegostoku |
17 934 |
RAZEM |
366 928 |
-
Wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków i opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyny umorzenia.
Lp |
Nazwisko imię lub nazwa firmy |
Rodzaj ulgi * |
Kwota umorzenia |
Przyczyna umorzenia |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gierejkiewicz Sławomir |
rozłożenie na raty |
||
2 |
Gospodarstwo Pomocnicze Komendy Wojewódzkiej Policji, Zakład Gastronomiczno Usługowy |
odroczenie terminu płatności |
||
3 |
Klibisz Mikołaj |
rozłożenie na raty |
||
4 |
Leszczyńska Nina |
rozłożenie na raty |
||
5 |
Matowicka Irena |
rozłożenie na raty |
||
6 |
Podlaskie Stowarzyszenie Sportowe Osób Niepełnosprawnych "START" |
odroczenie, rozłożenie na raty |
||
7 |
Raducha Władysław |
rozłożenie na raty |
||
8 |
Spółdzielnia Pracy ZETEREM |
rozłożenie na raty |
||
9 |
Zakłady Mleczarskie "MITEX" Spółka z o.o. w upadłości |
umorzenie |
843,9 |
upadłość-likwidacja |
10 |
Żynel Wacław |
umorzenie |
530,1 |
ważny interes podatnika |
|
|
|
|
|
|
* np..rozłożenie, na raty, odroczenie, umorzenie |
|
|
|
Podstawa prawna: art. 14 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).
Metryka strony