za 2006 rok

Informacja

z wykonania budżetu gminy Supraśl za 2006 rok

Niniejsza informacja z wykonania budżetu Gminy Supraśl za 2006 rok stanowi wypełnienie wymogów art. 14 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).


Budżet Gminy uchwalony przez Radę Miejską w Supraślu Uchwałą Nr XXXVI/337/05 z dnia 29 grudnia 2005 roku kształtował się następująco:

1. dochody 22.287.394

2. wydatki 24.908.390

3. przychody 2.620.996

4. rozchody 528.404


W okresie sprawozdawczym budżet podlegał zmianom określonym w ustawie o finansach publicznych. Dokonywano ich na podstawie uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Burmistrza. Zmiany wynikały z pozyskania dodatkowych środków – dotacji na zadania bieżące oraz zmniejszenia dotacji (ZPORR) na zadania inwestycyjne. Efektem dokonanych zmian było zmniejszenie planowanych:


  • dochodów o kwotę – 131.628 zł,

  • wydatków o kwotę - 533.971 zł,

  • przychodów o kwotę – 402.343 zł.


Plan po

Wykonanie na

% wykonania

Wyszczególnienie

zmianach

31.12.2006

planu

Dochody ogółem

22 155 766

23 126 740

104,38

Wydatki ogółem

24 374 419

23 300 782

95,60

Deficyt/nadwyżka

-2 218 653

-174 042

7,84





DOCHODY. Zaplanowane dochody zostały zrealizowane w 104,38 %, co stanowi wynik o 0,67 punktu procentowego niższy od wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku 2005. Oznacza to jednak nominalne wpływy do budżetu o 3.608.254 zł wyższe, niż w tym samym okresie roku ubiegłego, przy jednocześnie wyższym o 19,24 % poziomie prognozowanych rocznych dochodów.

Analizując wykonanie dochodów budżetowych należy stwierdzić, że ich struktura zmieniła się na korzyść dochodów własnych, których udział w latach 2003-2005 wyniósł odpowiednio: 53%, 56%, 60%. W roku 2006 zrealizowane dochody własne stanowią 63,49 % dochodów gminy ogółem. Dochody własne obejmują podatki i opłaty lokalne, dochody z majątku, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz środki pozyskane z innych źródeł – funduszy strukturalnych (środki z UE). Dochody własne realizowano za pośrednictwem Urzędów Skarbowych, Urzędu Miejskiego i gminnych jednostek organizacyjnych.

Drugie co do wielkości źródło zasilania budżetu stanowią subwencje – 21,98 %. Ich udział w budżecie sukcesywnie maleje, mimo tego że nominalne wpływy do budżetu są coraz wyższe. W latach 2003 – 2005 wskaźniki wykonania tego źródła dochodów kształtowały się odpowiednio: 30%, 29%, 26%.

Udział dotacji celowych w ogólnej strukturze dochodów wyniósł w 2006 r. 14,53 %. W latach ubiegłych utrzymywał się na poziomie: 17 % w 2003 oraz 14 % - zarówno w roku 2004 jak i w 2005. Dotacje otrzymujemy na realizację zadań własnych, zleconych, realizowanych w drodze umów i porozumień. Dotującym jest budżet państwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz fundusze celowe.



WYDATKI. O wydatkach zwykło się mówić, że stanowią pochodną dochodów, a ich forma odzwierciedla sposób realizacji zadań. Określone ustawami zadania realizowano za pośrednictwem Urzędu Miejskiego, gminnych jednostek organizacyjnych, a także poprzez inne podmioty, nie zaliczane do sektora finansów publicznych i jednocześnie nie działające w celu osiągnięcia zysku.

Wskaźnik realizacji wydatków wyniósł 95,60 % i był o 0,62 punktu procentowego wyższy w porównaniu do wskaźnika za analogiczny okres ubiegłego roku.

Struktura wydatków w układzie wynikającym z uchwały budżetowej była następująca:



Plan po

Wykonanie na

% wykonania

Wyszczególnienie

zmianach

31.12.2006

planu

Wydatki majątkowe, w tym:

9 872 494

9 372 463

94,94

zakupy inwestycyjne

398 686

372 742

93,49

dotacje na zadania inwestycyjne

132 246

124 441

94,10

wydatki inwestycyjne

9 341 562

8 875 280

95,01

Wydatki bieżące, z tego

14 501 925

13 928 319

96,04

wynagrodzenia

5 011 599

4 875 676

97,29

składki na ubezpieczenie społeczne, FP

992 320

976 810

98,44

dotacje

1 194 167

1 149 745

96,28

obsługa długu

142 745

66 237

46,40

pozostałe wydatki

7 161 094

6 859 851

95,79

Razem

24 374 419

23 300 782

95,60



Mimo, iż rok budżetowy 2006 zamknął się deficytem w kwocie 174.042 zł - to jest on niewielki w stosunku do planowanego i wynosi zaledwie 7,84 %. Wpływ na taki wynik miało przekroczenie o 4,38 % prognozy dochodów, które jest efektem osiągnięcia wysokich wpływów z majątku, zwłaszcza ze sprzedaży nieruchomości, zwiększenia wpłat z tytułu podatków (PIT, CIT) oraz poprawy sprawności realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych. Nie bez znaczenia pozostaje mniejsze o 4,4 % wykonanie zaplanowanych wydatków. Jednocześnie należy odnotować korzystne zmiany, które zaszły w strukturze wydatków. Ograniczone zostały wydatki bieżące (o 4,30 % w stosunku do roku 2005), a zwiększony został udział wydatków majątkowych – również o 4,3 %.

Dokonane w 2006 roku operacje finansowe wynikające z zaciągnięcia kredytów i jednoczesnej spłaty rat kredytów i pożyczek z lat ubiegłych spowodowały wzrost zadłużenia ogółem, które na dzień 31.12.2006 roku wyniosło 1.765.136 zł, co oznacza, iż wskaźnik zadłużenia (w stosunku do dochodów) wyniósł 7,63 % i daleki jest od ustawowej granicy 60%.







INFORMACJE UZUPEŁNIAJACE:


  1. W roku 2006 Gmina Supraśl nie udzielała gwarancji ani poręczeń.

  2. Kwota zobowiązań wymagalnych na dzień 31 grudnia 2006 roku wynosi 17, 60 zł

  3. Zestawienie dotacji otrzymanych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego:


Lp.

Nazwa j.s.t.

Zadanie

Kwota

1

Podlaski Urząd Marszałkowski

modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych

40 000

2

Starostwo Powiatowe

utrzymanie dróg powiatowych

30 496

3

częściowe pokrycie kosztów remontu kapitalnego odcinka drogi powiatowej Zielona-Sowlany

10 000

4

Gmina Wasilków

współfinansowanie zadania inwestycyjnego pn. Budowa oświetlenia przy ul.Kościelnej w Karakulach

20 642

RAZEM

101 138




  1. Zestawienie dotacji udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego:


Lp.

Nazwa j.s.t.

Zadanie

Kwota

1

Miasto Białystok

opieka na dziećmi z terenu gminy Supraśl w przedszkolach białostockich

333 748

2

Gmina Wasilków

dofinansowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy ul.Kościelnej w Karakulach

12 224

3

Podlaski Urząd Marszałkowski

współfinansowanie projektu pn. "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim"

3 022

4

Starostwo Powiatowe

przebudowa ul.Ciołkowskiego na odcinku od ul.Jodłowej do granic miasta Białegostoku

17 934

RAZEM

366 928



  1. Wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków i opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyny umorzenia.


Lp

Nazwisko imię lub nazwa firmy

Rodzaj ulgi *

Kwota umorzenia

Przyczyna umorzenia

1

2

3

4

5

1

Gierejkiewicz Sławomir

rozłożenie na raty

2

Gospodarstwo Pomocnicze Komendy Wojewódzkiej Policji, Zakład Gastronomiczno Usługowy

odroczenie terminu płatności

3

Klibisz Mikołaj

rozłożenie na raty

4

Leszczyńska Nina

rozłożenie na raty

5

Matowicka Irena

rozłożenie na raty

6

Podlaskie Stowarzyszenie Sportowe Osób Niepełnosprawnych "START"

odroczenie, rozłożenie na raty

7

Raducha Władysław

rozłożenie na raty

8

Spółdzielnia Pracy ZETEREM

rozłożenie na raty

9

Zakłady Mleczarskie "MITEX" Spółka z o.o. w upadłości

umorzenie

843,9

upadłość-likwidacja

10

Żynel Wacław

umorzenie

530,1

ważny interes podatnika







* np..rozłożenie, na raty, odroczenie, umorzenie






Podstawa prawna: art. 14 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).





Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Supraślu

Wytwarzający/odpowiadający: Lucyna Majewska

Wprowadzający: Lucyna Majewska

Data modyfikacji: 2007-05-29

Opublikował: Aneta Babicz

Data publikacji: 2007-05-29