PROTOKÓŁ NR XIV/07
PROTOKÓŁ NR XIV/07
XIV SESJI RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU
w dniu 27 grudnia 2007 r.
XIV sesja Rady Miejskiej odbyła się w Urzędzie Miejskim w Supraślu. Otworzył ją o godz.1300 Przewodniczący Rady Pan Michał Kozłowski. Stwierdził, że na stan 15 radnych w sesji uczestniczy 12 radnych, co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować uchwały (w trakcie sesji przybyły jeszcze 3 osoby).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kozłowski Michał – przedstawił propozycję porządku dziennego,
Majewska Lucyna - zaproponowała aby wprowadzić do porządku dziennego uchwałę w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków „Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” na rok 2007,
- wyjaśniła, że projekt tej uchwały był wcześniej wysłany radnym i jest ona ściśle związana z poprzedzającą ją uchwałą w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r.
stanowisko Rady – jednogłośnie za przyjęciem następującego
porządku dziennego :
-
Otwarcie obrad.
-
Przyjęcie porządku dziennego.
-
Sprawozdanie z działalności Burmistrza od ostatniej sesji.
-
Sprawozdanie z działalności stałych komisji rady od ostatniej sesji.
-
Przyjęcie budżetu gminy na 2008 r. :
a) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej ,
b) opinia Komisji Budżetowo-Gospodarczej,
c) dyskusja,
d) podjęcie uchwały
-
Podjęcie uchwał :
-
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r.
-
w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków „Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” na rok 2007,
-
w sprawie wydatków niewygasających,
-
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego cz. wsi Zaścianki (tereny Drukarni „CEZAR” )
-
w sprawie zasad korzystania ze stołówek w szkołach i przedszkolach,
-
w sprawie ustalenia ryczałtowej diety przysługującej radnym,
-
w sprawie ustalenia diet przewodniczącym organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
7. Przyjęcie protokołu kontroli Komisji Rewizyjnej.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji.
10.Wolne wnioski.
11.Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.
Ad.3
Sprawozdanie z działalności Burmistrza od ostatniej sesji :
Burmistrz – poinformował, że 12 grudnia podpisano protokół odbioru drogi (ul.Wczasowa i ul.Tartaczna w Supraślu),
- rozstrzygnięto przetarg nieograniczony na usługi rehabilitacyjne na terenie Supraśla (wygrała firma ReMed),
- 10 grudnia podpisano protokół odbioru prac związanych z oświetleniem ulicznym w Sobolewie (ul.Wesoła), w Zaściankach (ul.Górka Tomka), w Karakulach (ul.Zagumienna) oraz w Cieliczance,
- gmina wygrała sprawę z Panią Tylman-Sikorą w sprawie płacenia za dzierżawę budynku,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.4
Sprawozdanie z działalności stałych komisji rady od ostatniej sesji :
w okresie sprawozdawczym komisje nie obradowały,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.5
Przyjęcie budżetu gminy na 2008 r. :
a) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej :
Kozłowski Michał – odczytał uchwałę Nr II.013106-20/07 z dnia 03.12.2007 r. (zał. nr 2)
b) opinia Komisji Budżetowo-Gospodarczej :
Winsko Tadeusz – poinformował, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu gminy na 2008 r. ,
- podkreślił jednocześnie, że Komisja opiniowała nieco inny projekt budżetu od przedstawionego na dzisiejszej sesji,
c) dyskusja :
Burmistrz – wyjaśnił, że jeżeli chodzi o dopisanie do kanalizacji Supraśla, to w zasadzie nic się nie zmieniło, ponieważ Supraśl w ogólnej kwocie był liczony i były na to przeznaczone pieniądze, zapomniano jedynie wpisać, że dotyczy to również miasta Supraśl,
- 300 tys. zł na ul.Wiejską nie uwzględnił, ponieważ jego zdaniem najpierw należy zrobić kanalizację, jeżeli dostaniemy pieniądze na wodociągi i kanalizację na całą gminę, to nie widzi problemu aby ul.Wiejska była w 2009 , lub 2010 r. zrobiona,
- branie kredytu na ulicę nie mając skończonej kanalizacji nie ma sensu,
- odnośnie ul.Elektrycznej, to przekonał radnych z tego okręgu, że lepiej robić ul.Elektryczną od ul.Zagórnej,
Winsko Tadeusz – stwierdził, że te wszystkie uzgodnienia z radnymi powinny być wcześniej, jeszcze przed posiedzeniem Komisji Budżetowo-Gospodarczej, w przeciwnym wypadku opiniowanie projektu budżetu przez Komisję nie ma sensu,
Dobrowolski Radosław – zapytał Radczynię Prawną czy może tak być, że Komisja Budżetowo-Gospodarcza opiniuje ostateczną wersję budżetu, po czym radni na sesji otrzymują zmienioną wersję,
Burmistrz – podkreślił, że nie uwzględnił tylko 2 pozycji w stosunku do tego co proponowała Komisja Budżetowo-Gospodarcza (ul.Zagórna w Karakulach i ul.Wiejska w Sobolewie),
Niewińska Małgorzata – zwróciła uwagę, że art. 179 ustawy o finansach publicznych mówi, że przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji Burmistrza,
Sadowski Daniel – zapytał dlaczego nie zostało uwzględnione 30 tys. na pętlę autobusową,
Burmistrz – wyjaśnił, że pętla rzeczywiście była uwzględniona i na pewno będzie zrealizowana,
Kubajewska Nina – stwierdziła, że przy wszystkich kredytach w gminie , dodatkowe 300 tys. na Sobolewo niczego nie zmieni,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że w ubiegłym roku mówiło się, że budżet na 2007 r. , to wyborczy, autorski budżet Burmistrza,
- w tym roku miało być inaczej, tymczasem jeżeli chodzi o Supraśl jest to budżet rozdmuchany, z góry wiadomo, że większości środków z zewnątrz gmina nie otrzyma,
- zamiast dbać o rozwój miejscowości uzdrowiskowej Burmistrz planuje kolejne mosty, mostki, chodniki i ulice,
- zapytał dlaczego tylko 30 tys. zł przeznaczono na tzw. wsie puszczańskie,
- jego zdaniem priorytetem w Supraślu powinna być stacja uzdatniania wody,
- jeżeli zaś chodzi o ulice, to powinniśmy robić w pierwszej kolejności te, w których położony jest wodociąg z rur azbestowych,
- ten projekt budżetu świadczy o tym , że Burmistrz nie ma perspektywicznego planu rozwoju naszej miejscowości i dlatego będzie głosował przeciwko temu budżetowi,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że na przykładzie tego budżetu widać jak na dłoni, jak Rada powoli jest ubezwłasnawalniana , ponieważ co innego Burmistrz uzgadnia Radami Sołeckimi i radnymi, a co innego jest potem przedstawiane na sesji,
- ciągle nie otrzymał odpowiedzi który projekt budżetu opiniuje Komisja Budżetowo-Gospodarcza, bo przecież Komisja opiniowała inny projekt, od tego, który jest dzisiaj przedstawiany Radzie,
Burmistrz – jeszcze raz podkreślił, że ma prawo dokonywać zmian w projekcie budżetu już po opinii Komisji Budżetowo-Gospodarczej, wyraźnie mówi o tym ustawa o finansach publicznych,
Pankiewicz Piotr – zapytał Burmistrza, czy jeżeli w czerwcu nie dostanie dotacji na ul.Rybacką, to Zaścianki będą mogły wziąć kredyt na tę inwestycję,
Burmistrz – stwierdził, że jeżeli Rada Miejska się na to zgodzi, to nie widzi problemu,
Berendt Jerzy – zapytał czy radni z okręgu nr 1 w Supraślu zdają sobie sprawę z tego, że prawie cały limit Supraśla idzie na okręg nr 2,
- zapytał również czy ul.Piaskowa kwalifikuje się do wykonania, bez dogadania się z p.Werpachowskim,
Karpowicz Tadeusz – zwrócił uwagę, że około 80% limitu Grabówki idzie na dotowanie zadań powiatowych,
- zaproponował aby wziąć kredyt na wykonanie ul.Madryckiej,
- zamiast środków na naprawę dróg zaproponował wpisać wykonanie dokumentacji na kanalizację ul.Agrestowej i innych,
Winsko Tadeusz – stwierdził, że p.Karpowicz był obecny na posiedzeniu Komisji Budżetowo-Gospodarczej, która opiniowała projekt budżetu na 2008 r. i nic na ten temat nie mówił, a teraz chce zmieniać cały budżet Grabówki,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że w tej chwili Rada ma dwa wyjścia, albo przyjąć budżet na 2008 r., albo nie,
- zwrócił jednak uwagę, że nie przyjęcie budżetu na dzisiejszej sesji będzie skutkowało poważnymi konsekwencjami finansowymi i dlatego mimo wszystko będzie głosował za przyjęciem tego budżetu,
Winsko Tadeusz – stwierdził, że na przyszłość dobrze by było, gdyby Komisja Budżetowo-Gospodarcza opiniowała ostateczny projekt budżetu, nawet jeżeli nie ma takiego wymogu formalnego,
Berendt Jerzy – podkreślił, że o kierunkach rozwoju gminy powinna decydować Rada, a nie komisja, czy Burmistrz,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że nic by się nie stało gdyby budżet na 2008 r. został uchwalony np. 10 stycznia,
d) podjęcie uchwały :
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/135/07 w sprawie budżetu gminy
na 2008 r. podjęto przy 13 głosach za i 1 przeciw,
zał. nr 3
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.6
Podjęcie uchwał :
a) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. :
Majewska Lucyna – zreferowała temat,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/136/07 w sprawie jw.
podjęto jednogłośnie,
(w głosowaniu uczestniczyło 14 radnych)
zał. nr 4
b) w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków „Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” na rok 2007 :
Majewska Lucyna – zreferowała temat,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/137/07 w sprawie jw.
podjęto przy 13 głosach za
i 1 wstrzymującym się od głosowania,
zał. nr 5
c) w sprawie wydatków niewygasających :
Majewska Lucyna – zreferowała temat,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/138/07 w sprawie jw.
podjęto jednogłośnie,
(w głosowaniu uczestniczyło 14 radnych)
zał. nr 6
d) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego cz. wsi Zaścianki (tereny Drukarni „CEZAR” ) :
Kurdybelska Barbara – zreferowała temat,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/139/07 w sprawie jw.
podjęto przy 11 głosach za
i 3 wstrzymujących się od głosowania,
zał. nr 7
e) w sprawie zasad korzystania ze stołówek w szkołach i przedszkolach :
Piekarska Barbara – zreferowała temat,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/140/07 w sprawie jw.
podjęto jednogłośnie,
(w głosowaniu uczestniczyło 14 radnych)
zał. nr 8
f) w sprawie ustalenia ryczałtowej diety przysługującej radnym :
Winsko Tadeusz – poinformował, że na posiedzeniu Komisji Budżetowo-Gospodarczej przyjęto wniosek o podwyższeniu diet radnym o 150 zł, do 700 zł miesięcznie, przewodniczącym komisji i wiceprzewodniczącemu Rady do 750 zł, a przewodniczącemu Rady do 1150 zł , z tym że w przypadku przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego Rady omyłkowo przegłosowano kwotę 750 zł , zamiast 800 zł ,
Kozłowski Michał – stwierdził, że patrząc procentowo jest to dość znaczna podwyżka i dlatego proponuje aby w przyszłym roku już się tym tematem nie zajmować, ponieważ jeżeli przejdzie obecna propozycja, to i tak wywoła ona wiele kontrowersji wśród mieszkańców, a w zasadzie to ta podwyżka mogłaby obowiązywać do końca kadencji,
Rusiłowicz Dorota – stwierdziła, że będzie głosowała przeciw tej podwyżce, ponieważ nie widzi powodu, aż tak dużego wzrostu diet, tym bardziej, że praca radnego jest pracą społeczną,
Sadowski Daniel – stwierdził, że jego zdaniem proponowana podwyżka jest zbyt duża i w związku z tym proponuje aby diety radnych wzrosły o 50 zł (600 zł , 700 zł i 1050 zł),
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że można w ogóle nie podnosić diet, ale wówczas należałoby się zastanowić nad zwrotem kosztów podróży radnym z terenu,
Dobrowolski Radosław – stwierdził, że każdy radny decydując się na objęcie mandatu radnego, to jakby decydował się na pracę społeczną i dlatego podniesienie diet będzie bardzo źle odebrane przez społeczeństwo,
Kozłowski Michał – w związku z tak dużą propozycją podwyżki diet, powinno się również podwyższyć kwotę jaką się potrąca za nieobecność radnego na sesji lub komisji do 100 zł ,
Kozłowski Michał – zaproponował aby jako pierwszą przegłosować propozycję Komisji Budżetowo-Gospodarczej uwzględniając pomyłkę, jeżeli chodzi o przewodniczących komisji i wiceprzewodniczącego rady,
opinia Rady – za podwyższeniem diet odpowiednio
do 700, 800 i 1150 zł miesięcznie głosowało
6 radnych, przeciw 5 i 3 wstrzymało się od głosowania,
Kozłowski Michał – stwierdził, że wniosek przeszedł i w związku z powyższym nie ma już sensu głosowania wniosku radnego Sadowskiego,
- zaproponował jednocześnie aby Rada przegłosowała, że przyjęte diety będą obowiązywały do końca kadencji i, że potrącenie za nieobecność będzie wynosiło 100 zł ,
opinia Rady – za przyjęciem powyższej propozycji
głosowało 11 radnych, przeciw 3,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały,
uchwałę nr XIV/141/07 w sprawie jw.
podjęto przy 8 głosach za, 4 przeciw
i 2 wstrzymujących się od głosowania,
zał. nr 9
g) w sprawie ustalenia diet przewodniczącym organu wykonawczego jednostki pomocniczej :
Kozłowski Michał – poinformował, że na wniosek sołtysów Komisja Budżetowo-Gospodarcza przyjęła propozycję o podwyższeniu sołtysom diet za obecność na sesji do 200 zł ,
Dziemiańczuk Feliks – stwierdził, że nigdzie nie jest napisane, że sołtysi mogą otrzymywać diety tylko za obecność na sesji,
- zaproponował podwyższenie diety do 300 zł, w zamian za zmniejszenie inkasa do 3-4% ,
Kozłowski Michał – odczytał projekt uchwały z propozycją Komisji Budżetowo-Gospodarczej aby diety sołtysów wynosiły 200 zł za obecność na sesji,
uchwałę nr XIV/142/07 w sprawie jw.
podjęto przy 12 głosach za
i 1 wstrzymującym się od głosowania,
zał. nr 10
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.7
Przyjęcie protokołu kontroli Komisji Rewizyjnej (zał. nr 11) :
Sadowski Daniel – omówił protokół kontroli Komisji Rewizyjnej,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że Zespół Kontrolny oparł się tylko na 4 sprawach i jego zdaniem jest to zbyt mała ilość, aby mieć jakikolwiek obraz sytuacji,
Sadowski Daniel – wyjaśnił, że Zespół Kontrolny skupił się głównie na sprawdzeniu realizacji zaleceń pokontrolnych,
stanowisko Rady – jednogłośnie za przyjęciem
protokołu kontroli Komisji Rewizyjnej,
(w głosowaniu uczestniczyło 13 radnych)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.8
Interpelacje i zapytania radnych :
Kubajewska Nina – zapytała czy były prowadzone jakieś rozmowy w sprawie linii nr 105,
Matowicki Jan – zapytał czy jest już gotowy projekt ul.Zielonej,
Sadowski Daniel – poruszył sprawę bardzo dużego ruchu na ul.Polnej, zapytał czy nie można tam zamontować tzw. „leżącego policjanta” ,
Pankiewicz Piotr – zapytał jaki jest realny termin zakończenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Zaściankach, bo 30.06.2008 r. wydaje mu się zbyt odległym terminem,
Anisimowicz Walerian – stwierdził, że jego zdaniem bardzo dobrze by było gdyby udało się ten plan zakończyć do 30.06.2008 r.
Sawicka Ludmiła – zapytał kiedy zostanie ostatecznie załatwiona sprawa dachu w ZS w Sobolewie,
Burmistrz – stwierdził, że przy dobrej pogodzie prace będą mogły ruszyć od kwietnia,
Ad.9
Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji :
nie było
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.10
Wolne wnioski :
Dziemiańczuk Feliks – poinformował, że ktoś przy jego posesji podrzucił 2 szczeniaki i teraz nie wie co z nimi zrobić,
Pankiewicz Piotr – stwierdził, że cały czas jest problem z selektywną zbiórką odpadów, praktycznie w każdą środę musi interweniować w tej sprawie u p.Boreckiej, ponieważ worki zabierane są nieterminowo,
Pankiewicz Wiesław – poinformował, że przy ul.Łagodnej brakuje co najmniej 2 lamp,
Sawicka Ludmiła – poinformowała, że lampy brakuje również przy przystanku „cmentarz Sobolewo”,
Kubajewska Nina – zaapelowała do niektórych radnych aby uczestniczyli w posiedzeniach komisji czy na sesjach od początku do końca, a nie tylko podpisywali listę obecności i znikali,
Kozłowski Michał – poinformował, że Burmistrz i Przewodniczący Rady otrzymali zaproszenie do Grossenkneten na tradycyjne coroczne spotkanie noworoczne,
- niestety sam nie może jechać, więc w jego zastępstwie pojedzie Wiceprzewodniczący Rady p.Piotr Pankiewicz , który wyraził na to zgodę,
- poinformował również, że Uroczysko weszło do funduszu norweskiego (przeszły wszystkie wnioski), przy okazji dzięki temu Supraśl otrzyma środki na zatrudnienie przez 2 lata dwóch przewodników i na sprzęt komputerowy,
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.11
Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji :
Kozłowski Michał – poinformował, że w związku z dość krótkim okresem od ostatniej sesji, a jednocześnie koniecznością przygotowania materiałów na dzisiejszą sesję, protokół z XIII sesji nie został sporządzony i dlatego oba protokoły będą przyjęte na następnej sesji,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad.12
Zakończenie :
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego na tym o godz.1915 sesję zakończono.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Protokołował : Marian Brajczewski
Przewodniczący Rady mgr inż. Michał Kozłowski
Metryka strony